Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbara bolag

CDP: Utsläppen kan kapas med 50 procent – om alla företag vore som de bästa i klassen

Publicerad: 11 mars 2022, 10:17

Om miljöarbetet i samtliga europeiska bolag var i nivå med företagen som är bäst i klassen skulle årliga utsläpp motsvarande Storbritanniens och Irlands kunna undvikas, enligt en rapport från organisationen CDP.

Foto: Michael Sohn

Om miljöarbetet i samtliga europeiska bolag var i nivå med de företag som är bäst i klassen skulle årliga utsläpp motsvarande Storbritanniens och Irlands kunna undvikas, enligt en rapport från organisationen CDP.


Ämnen i artikeln:

Hållbara AffärerHållbart varumärkeParisavtalet

Rapporten från investerarinitiativet CDP, som samlar klimatdata från företag, visar att indirekta utsläpp utgör 86 procent av de europeiska bolagens totala utsläpp. Trots det redovisar bara 53 procent av företagen klimatdata från leverantörskedjan och från användningen av deras produkter.

Det kan enligt CDP vara en indikation på att europeiska företag ignorerar ”tydliga affärsrisker” då den genomsnittliga risken kopplad till klimatförändringarna uppskattas till 355 miljoner euro, motsvarande drygt 3,5 miljarder kronor. 

Bara ett fåtal företag går i bräschen för en positiv utveckling, skriver CDP. Det gäller i synnerhet engagemanget genom hela värdekedjan. Utsläpp motsvarande Storbritanniens och Irlands kunna undvikas om miljöarbetet i alla europeiska bolag var i nivå med företagen som är bäst i klassen, enligt CDP.

”Jag är uppmuntrad av att ledare inom Europas finansiella system och realekonomi tar steget. Men ledarskapet är verkligen koncentrerat – vi måste bredda åtgärderna på hela marknaden. Det är hög tid att alla företag och finansinstitut med enorma, globala miljöavtryck vidtar brådskande åtgärder för att anpassa sina värdekedjor till vår planets naturliga gränser. Vi måste se en verklig omvandling för att nå både nettonollutsläpp och en fullständig återhämtning av naturen”, säger Maxfield Weiss, vd för CDP Europa, i en kommentar.

Läs rapporten  

 

Jonas Fagerström

jonas.fagerstrom@bonniernews.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.