Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbara bolag

Essitys koncernchef Magnus Groth.

Essity: ”Hållbarhet och cirkularitet har potential att leda till ökad lönsamhet”

Essity toppar åter rankningen Hållbara Bolag. Koncernchef Magnus Groth säger att Essity ser en snabbt växande efterfrågan på hållbara produkter och tjänster, men också en ökad betalningsvilja.

Publicerad: 25 oktober 2021, 19:05

Kim Lundin

kim.lundin@di.se

Intresset för hållbarhetsfrågor har ökat dramatiskt bland såväl kunder som investerare och är nu en framgångsfaktor av central betydelse för allt fler företag. Det hävdar Essitys koncernchef Magnus Groth som avslöjar hur hygien- och hälsojätten åter lyckas toppa toppa Di:s hållbarhetsranking i kategorin dagligvaror.

– Vi är väldigt glada och stolta över vårt hållbarhetsarbete. Att ha en ledande position inom hållbarhet har varit en medveten strategi ända sedan Essity startades. Just att hållbarhet är helt integrerad som en central del i hela affärsmodellen bidrar till våra framgångar både hittills och i framtiden, säger Magnus Groth.

”För vår del handlar hållbarheten både om att vara konkurrenskraftiga och samtidigt ta ansvar”

Och han är nöjd med att Essity för tredje året i rad ligger i topp på listan Hållbara bolag i klassen för dagligvaror. 

– Det är ett bra kvitto på de stora ansträngningar och vägval vi gjort. Och målet är absolut att behålla ledartröjan, säger Magnus Groth.

– Nyligen tog vi nästa stora steg genom att skärpa våra klimatmål ytterligare. Utsläppen ska ned med 35 procent till 2030. Och vi har samtidigt förbundit oss att vara helt koldioxidneutrala senast 2050.

Essity blev en självständig börsnoterad koncern 2017. Det var efter att SCA fokuserade på skogen och knoppade av sin stora verksamhet inom hygien och hälsa. Essity har omkring 46 000 anställda och en årsförsäljning på totalt över 120 miljarder kronor i 150 länder, är av världens största aktörer inom bland annat mjukpapper som toapapper och hushållspapper. Essity är också en global storspelare med starka positioner på en lång rad marknader inom bland annat hygienrelaterade produkter som blöjor, inkontinens- och mensskydd. 

– Före delningen hade SCA sedan länge en stark hållbarhetsprofil med bland annat synen på skogen som en koldioxidsänka och central för den biologiska mångfalden. Det bidrog till att en stark prioritering av hållbarhetsfrågorna fanns med i vårt DNA och företagskultur redan från dag ett, säger Magnus Groth.

Det faktum att Essity säljer förbrukningsartiklar som normalt bara används en gång gör fokuset på hållbarhet extra angeläget och samtidigt till en stor utmaning, anser han.

– För vår del handlar hållbarheten både om att vara konkurrenskraftiga och samtidigt ta ansvar genom att minimera resursanvändningen och miljöbelastningen, säger Magnus Groth.

– Vi är övertygade om att de som inte växlar upp hållbarhetsarbetet på lång sikt inte kommer att vara attraktiva och konkurrenskraftiga vare sig på marknaden eller i rekryteringen av medarbetare.

Bakom den slutsatsen ligger bland annat att intresset för hållbarhet har ökat dramatiskt i samhället, vilket även inkluderar företagens kunder och investerare, hävdar han.

– Vi ser en snabbt växande efterfrågan på hållbara produkter och tjänster. Dessutom finns en ökad betalningsvilja vilket gör att hållbarhet och cirkularitet har potential att samtidigt leda till ökad lönsamhet, Magnus Groth.

Essitys aktie kan också blir mer attraktiv för placerare genom att företaget är globalt ledande på hållbarhet i sin bransch, tror koncernchefen.

– Många investerare värderar ESG-frågorna allt högre. Ett växande antal investerare exkluderar till och med bolag som inte har en hög rankning inom hållbarhet. Så genom att vi rankas högt och bland annat finns med i ledande hållbarhetsindex som Dow Jones Sustainability Index så ökar vi vår attraktivitet bland investerarna, säger Magnus Groth.

Och han utlovar fortsatt högt tempo med nya innovationer på hållbarhetsområdet.

– Senaste konkreta exemplet är att vi som första bolag börjat använda överbliven halm från jordbruket för storskalig produktion av mjukpapper, säger Magnus Groth.

Efter en investering på 400 miljoner kronor som nyligen invigdes är Essitys anläggning i Mannheim i Tyskland den första i sitt slag i världen för storskalig mjukpapperstillverkning med halm som råvara, säger han.

– Innovationer som denna är vägen framåt för att öka cirkulariteten och minska vårt klimatavtryck. Med pappersmassa gjort på alternativa fiber blir vi mindre beroende av träbaserad färsk- eller returfiber och blir mer resurs- och kostnadseffektiva. Samtidigt kan våra kunder göra mer miljövänliga val, säger Magnus Groth.

 

Läs också:

Läs Hela listan: Hållbara Bolag 2021

Läs ”Frågor och svar om rankningen Hållbara bolag 2021”

Kategori Material och totalvinnare: Stora Enso
Kategori Konsumtionsvaror: Bonava
Kategori Dagligvaror: Essity
Kategori Kapitalvaror: Skanska
Kategori Banker: SEB
Kategori Banker: Swedbank
Kategori Investmentbolag: Investor

Läs intervju med Susanna Arvidsson som leder arbetet med rankningen

 


Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.