Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbara bolag

Handels ökar kunskapen om hållbara marknader

Publicerad: 12 September 2014, 07:44

Handelshögskolan blir värd för ett nytt centrum för forskning och utveckling av utbildning om hållbara marknader.


Ämnen i artikeln:

HandelshögskolanMiljöaktuellt

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 11 september.

Handelshögskolan i Stockholm blir värd för ett nytt centrum för forskning och utveckling av utbildning om hållbara marknader, Mistra Center for Sustainable Markets, Misum. Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, har satsat 55 miljoner kronor på projektet som kommer att sträcka sig över fem år.

– Centret kommer att möjliggöra forskning men också kurser. Vi ser det som en enorm tillgång att i alla våra program, och i synnerhet kandidatprogrammen, väva in den här tematiken så att våra studenter får en bred förståelse för de här frågeställningarna, säger Lars Ågren, högskoledirektör på Handelshögskolan.

Tanken är att forskningen inom Misum ska styras av efterfrågan och frågeställningarna ska formuleras av näringslivet och andra aktörer utanför akademin.

– Om man sysslar med forskning runt företag och deras verksamhet så är det naturligt att titta på vilka frågeställningar företagen sliter med och vilka bekymmer de har, säger Lars Ågren.

– Ett företag som är insatt i hållbarhetsfrågor inser naturligtvis att de här frågeställningarna är avgörande affärs- och framgångsfaktorer och därför är de flesta företag idag intresserade av de här frågorna.

Misum är en nationell satsning som inbegriper samarbeten med flera andra svenska lärosäten och flera internationella samarbetspartners. Centret kommer att ha en extern styrelse med flera internationella ledamöter.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.