Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbara bolag

Här är Sveriges hållbaraste företag – när svenskarna själva får tycka till

Publicerad: 22 Mars 2011, 06:49

Svenska konsumenter har tyckt till. De här företagen är bäst i landet på miljöarbete och socialt ansvarstagande, enligt varumärkesundersökningen Sustainable Brands.


Ämnen i artikeln:

Affärer

Coop, Ica, Volvo, Arla och Ikea. De här företagen är bäst i Sverige på miljöarbete och socialt ansvarstagande, enligt varumärkesundersökningen Sustainable Brands. I undersökningen har 3.283 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö och socialt ansvarstagande hos 151 varumärken inom 12 branscher.

De bästa branscherna är dagligvaruhandel, dagligvaruproducenter och biltillverkare, enligt undersökningen, som gjorts av IDG i samarbete med managementkonsultföretaget Relation Capital Partners och undersökningsföretaget Novus Group.

– Med Sustainable Brands skapar vi mättal för kommunikation kring hållbarhetsarbete och för upp hållbarhet på agendan som en affärsmöjlighet snarare än ett hot. Det måste finnas ett tydligt ekonomiskt syfte med hållbarhetsarbetet, annars kommer företagens satsningar aldrig bli långsiktiga, säger Erik Hedén affärsområdeschef för IDG Research.

Svenska företag uppfattas generellt som duktiga på hållbarhetsarbete bland konsumenterna, oavsett bransch, enligt undersökningen. Även branscher där inställningen generellt är negativ anses de svenska bolagen ha ett försprång gentemot utländska konkurrenter.

– Frågan är om svenska företag verkligen är bättre på hållbarhet än utländska, och om inte – vilka risker innebär i så fall resultatet för de svenska företagen? Att säkerställa att företagets kunder grundar sin uppfattning på verklig kännedom bör vara ett intressant nästa steg för dessa företag, säger Erik Hedén.

Undersökningen har baserats på de 10 principer som finns i FN:s Global Compact och som behandlar företagens ansvar för miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och motverkande av korruption. Målet med undersökningen uppges vara att visa på vikten av att arbetas mer affärsorienterat med hållbarhetsfrågor och kommunikation av dessa.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.