Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbara bolag

Hemligheten bakom världens hållbaraste företag

Publicerad: 17 Mars 2011, 12:25

Ton van Keken, vice president på Interfaceflor, berättar varför den amerikanska mattproducenten prisas och hyllas i hela världen.


Ämnen i artikeln:

Affärer

De senaste åren har den globala mattproducenten Interfaceflor prisats runt om i världen för sina miljöinsatser. Det har minskat tillverkningsspillet till avfallshantering med 80 procent, vattenförbrukningen med 80 procent och utsläppen av växthusgaser med 44 procent. Det minskade spillet uppskattas ha bidragit till en total besparing på mer än 433 miljoner dollar.

Miljöaktuellt vände sig till Ton van Keken, vice president på Interfaceflor Europa, och bad honom avslöja hemligheten bakom framgången. Ton van Keken berättar att det hela började med företagets grundare Ray Anderson då han i mitten av 1990-talet inte kunde svara på frågan om vilken miljöpåverkan företagets produkter hade. Ray började med att samla och skapa ett grönt Eco-dreamteam med experter. Till dem ställde han frågan: Hur går jag till väga?
– Experterna gav Ray rådet att använda sig av naturen som inspirationskälla, och låta den genomsyra företagets innovationsprocess. Han tog fasta på detta samtidigt som han utarbetade en strategi och ett mål om att företaget ska ha noll miljöpåverkan år 2020, berättar Ton van Keken.

Strategin för miljöprogrammet Mission Zero togs fram och lanserades. Medarbetare skickades ut i skogen för att hämta inspiration. Man började mäta, följa upp, förbättra och mäta igen. Utsläppen minskade och nya naturinspirerade produkter lanserades.
– Det miljöbästa beslutet har varit det bästa också affärsmässigt. ”We are doing well by doing good” och som kommersiellt företag måste vi leverera finansiellt, säger Ton van Keken, och syftar inte bara på de besparingar som företaget gjorde genom att effektivisera sina processer, utan också på de produkter som bolagets designers tagit fram.
– Golv inspirerade av löven i skogen innebar en revolution i golvbranschen. De gick att lägga på många fler olika sätt och produktionen av dem innebar att vi minskade spillet och lagervolymerna. Alla från arkitekter och designers till underhållschefer älskade det eftersom det var både attraktivt och praktiskt, säger Ton van Keken.

Den
12 april kommer Ton van Keken till Sustainability Day 2011 och berättar mer om Interfaceflors framtångsrika hållbarhetsstrategier. Läs mer här.

Du kan också läsa mer om Interfaceflor i nästa nummer av magasinet Miljöaktuellt. Teckna din prenumeration här.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.