Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbara bolag

Kommentar: Dags att uppdatera agendan

Publicerad: 23 november 2022, 07:18

”Den tvååriga pandemin, kriget i Ukraina och en skenande inflation är alla exempel på hur lätt dagens sanningar kan förvandlas till något helt annat”, skriver Daniel Boman.

Foto: Cornelia Jonsson

En pandemi och antydningar om ett tredje världskrig borde vara väckarklocka nog för att få framtidsperspektivet på bordet, skriver Daniel Boman.


Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se


Framtidsperspektivet saknas fortfarande i mycket av hållbarhetsarbetet. Nu är det dags att hållbarhetschefer uppdaterar sin agenda.

Nya lagar och regler, ökat tryck från omvärlden och tillgången till finansiering. De senaste åren är det flera omvärldsfaktorer som fått storbolagen att vässa hållbarhetsarbetet. Allt fler företag får resurser, rutiner och riktlinjer på plats för att följa upp och rapportera olika hållbarhetsaspekter. Mycket såg alltså ut att gå åt rätt håll – tills den nyckfulla framtiden knackade på.

Den tvååriga pandemin, kriget i Ukraina och en skenande inflation är alla exempel på hur lätt dagens sanningar kan förvandlas till något helt annat. Något som kan bli avgörande för hållbarhetsarbetet men ett perspektiv som ännu inte fått genomslag bland storbolagen. Som årets upplaga av Hållbara Bolag visar ingår det långsiktiga riskperspektivet såväl som scenarioanalyser sällan i hållbarhetsarbetet.

På samma sätt som miljöarbetet tidigare till stor del såg ut att handla om att hantera risker och kriser när de uppstod kan dagens hållbarhetsarbete ifrågasättas för att ha för lite framåtblickande. Det handlar fortfarande i stor utsträckning om att anpassa sig till nya EU-regler, försöka möta kundernas förväntningar eller rapportera rätt data till finansmarknaden. Att förbereda sig för morgondagen är för många fortfarande ett oskrivet blad. Mycket mer väckarklocka än en global pandemi och antydningar om ett tredje världskrig borde inte heller behövas för att väcka framtidsperspektivet.

Att lägga på det filtret borde nu hamna på varje hållbarhetschefs agenda.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev