Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbara bolag

Ny rapport ska driva på naturpositiva affärsmodeller

Publicerad: 1 juni 2022, 09:29

Lagom till Stockholm+50 lanserar WWF en rapport som ska hjälpa fler företag till naturpositiva affärsmodeller.

Foto: Skärmdump

Miljöorganisationen WWF beskriver i en rapport hur företag kan bevara, utnyttja och återställa den biologiska mångfalden på ett hållbart sätt.


Ämnen i artikeln:

WWFBiodiversitetEkosystem

WWF släpper i dag onsdag en rapport som ska hjälpa företag att identifiera och hantera risker kopplade till biologisk mångfald. Rapporten beskriver också hur det går att bevara, hållbart nyttja och återställa mångfalden. 

Syftet med rapporten är att fler företag ska införa naturpositiva affärsmodeller som bidrar till en positiv nettoeffekt för naturen och ekosystemen.

”Näringslivet börjar inse hur allvarligt förlusten av biologisk mångfald kan slå mot både verksamhet och långsiktig lönsamhet. Men det är svårt för företagen att veta hur man ställer om sin värdekedja. Med rapporten vill vi därför både stödja och driva på företagen att agera i frågan”, säger Gustaf Lind, generalsekreterare för WWF Sverige, i en kommentar.

Några av riskerna som nämns är råvarubrist, ökade driftskostnader och varumärkesbrister. Med förändrade arbetssätt kan företagen i stället uppnå kostnadsbesparingar, nya intäkter och bättre renommé. Tanken är också att naturpositiva företag ska kunna få bättre möjligheter till lån och kapital tack vare sitt hållbarhetsarbete.

”Idag finns tillräcklig kunskap om hur naturen fungerar, och genom att anta ett holistiskt arbetssätt kan företag skydda den egna affärsverksamheten samtidigt som de bidrar till att bevara arter och återställa ekosystem”, säger Margareta Renström Lindhe, sakkunnig biologisk mångfald & näringsliv på WWF Sverige, i en kommentar.

Läs rapporten

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

WWFBiodiversitetEkosystem

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.