Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbara bolag

Nya generationens familjeföretagare har större fokus på hållbarhet

Publicerad: 30 mars 2022, 09:35

Familjeföretagarnas arvtagare prioriterar hållbarhet i högre grad, enligt ny studie.

Foto: Getty Images

Mindre prioritering av företagsexpansion och nya produkter, mer fokus på socialt ansvar och hållbarhetsfrågor, det tycks vara framtiden för familjeföretagen, enligt en ny rapport.


Ämnen i artikeln:

Social hållbarhetKlimatförändringar

Texten har uppdaterats

En färsk undersökning av familjeföretag över hela världen visar att de yngre generationerna, de som i framtiden kommer ärva företagen, prioriterar hållbarhetsfrågorna mycket högre än sina föräldrar.

Hos nuvarande företagsledare är det omkring 15 procent som prioriterar att minska företagets miljöpåverkan och öka fokus på socialt ansvar och hållbarhetsfrågor. Hos de som är födda under detta århundrade är det i stället 25 procent som vill minska miljöpåverkan och nästan 40 procent som vill se ett ökat fokus på socialt ansvar och hållbarhetsfrågor.

Dagens familjeföretagare prioriterar i högre grad företagsexpansion, lansering av nya produkter och tjänster samt ökad digitalisering, men den prioriteringen delas alltså inte av de framtida familjeföretagarna.

Det är till och med så att de yngre generationerna är missnöjda med deras företrädares klimatinsatser. Bara 28 procent av de yngre tycker att deras familjeföretag är engagerade i hållbarhetsfrågor i dag, men 72 procent menar att företaget kommer vara engagerade i dessa frågor i framtiden.

Bakom undersökningen står konsultjätten PwC, som konstaterar att det är rimligt att de framtida företagsledarna redan har identifierat framtidsutmaningarna och prioriterar hållbarhet och klimatförändringarna högt, jämfört med sina föräldrar eller far- och morföräldrar som för tillfället leder bolagen.

Läs rapporten 

 

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.