Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbara bolag

Praktikfall: Så kommunicerar du hållbarhet rätt

Publicerad: 31 Maj 2011, 06:50

På tisdagens frukostseminarium ”Hållbar reklam” berättade Preem, BMW och Tieto hur de marknadsför sitt hållbarhetsarbete.


Det var tre företag från rankingen Sustainable Brands – Preem, BMW och Tieto – som på ett frukostseminarium på tisdagen berättade om hur de kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Att kommunicera sitt hållbarhetsarbete kräver eftertanke – och det innebär samtidigt vissa risker.
– Vi ser enorma värden som skapas då man laddar sitt varumärke med hållbarhet. Men, i vår transparenta värld är det så klart extremt viktigt att man håller vad man lovar. Att man inte vara kommunicerar hållbarhet – utan också levererar, säger Pär Lager som är rektor på Berghs School of Communications.

Vem ska man då kommunicera sitt miljöarbete till? Kristina Westerlind på IT-företaget Tieto berättar att det är svårt att mäta effekten av hållbarhetskommunikationen hos företagskunderna. Däremot är det betydligt lättare att se effekter hos unga och studenter  – de som eventuellt arbetar eller ska börja arbeta på företaget.
– För våra kunder är miljö för det mesta en hygienfaktor. Men kostnaden är fortfarande oftast det viktigaste. Däremot ser vi att hållbarhetsintresset bland unga och studenter ökar, och de är en annan viktig målgrupp för oss.

Kristina Westerlind från Tieto, Fredrik Ellsäter från BMW och Helene Samuelsson från Preem svarar på frågor från moderator Lars Dahmén. Foto: Martin Fältström.

På Preem, som presenterade sin omfattande och framgångsrika kampanj för miljödiesel, konstaterar kommunikationschefen Helene Samuelsson att det är lättare att kommunicera hållbarhet om det finns en produkt eller en tjänst som samtidigt skapar kundnytta.
– Det är betydligt mycket svårare att kommunicera hållbarhet rent generellt – som till exempel ett internt miljöarbete.
Helene Samuelsson menar också att det är lättare att kommunicera hållbarhet mot företagskunder än slutkonsumenter.
– Företagen har bättre kunskap idag. Den stora utmaningen framöver kommer att vara att nå konsumenterna.

På BMW menar marknadschefen Fredrik Ellsäter att miljö idag blivit en hygienfaktor.
– Därmed inte sagt att det inte är viktigt. Men miljötänk är något kunderna tar för givet idag. Det är som med bilsäkerhet – förr la bilföretagen mycket krut på att berätta hur säkra deras bilar var och hur många airbags de hade. Idag är detta något kunderna tar för givet så därför kommunicerar man inte det lika mycket. Likadant är det med miljö idag.
Däremot är Fredrik Ellsäter, Helene Samuelsson och Kristina Westerlind alla eniga om att fokus idag istället flyttar, från miljö, till socialt ansvar och hållbarhet ur ett helhetsperspektiv.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.