Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbara finanser

Greenfood fick otippad fördel med riskkapitalägare: ”Fyller kunskapsluckor”

Publicerad: 25 mars 2022, 14:52

”Eftersom ägandet per definition är tidsbegränsat vill man realisera mycket på kort tid och min uppfattning är att riskkapitalägda bolag har ett högre tempo i hållbarhetsfrågor”, säger David von Laskowski, vd för Greenfood.

Livsmedelskoncernen Greenfood har höjt hållbarhetstempot med riskkapitalbolag som majoritetsägare. Dessutom fick de en otippad fördel.


Ämnen i artikeln:

InvesteringarHållbart varumärke

Livsmedelskoncernen Greenfood säljer framför allt växtbaserad mat, men också salladskoncept där konsumenten själv plockar ihop sin mat. En majoritet av aktierna köptes av riskkapitalbolagen Nordic capital, som såg en möjlighet till internationalisering. En stor del av kapitalet kommer i slutändan från pensionsfonder och försäkringsbolag i Nordamerika och Europa.

– Vi tycker det är väldigt bra att ha en majoritetsägare som också tycker att hållbarhetsfrågorna är viktiga, det gör att vi får resurser och stor handlingsfrihet. Eftersom ägandet per definition är tidsbegränsat vill man realisera mycket på kort tid och min uppfattning är att riskkapitalägda bolag har ett högre tempo i hållbarhetsfrågor, säger David von Laskowski, vd för Greenfood.

Att ägarstyrning och påverkansarbetet från ägarhåll skulle vara en belastning är inget som Greenfood håller med om, snarare tvärtom. Den tydliga hållbarhetsprofilen har också möjliggjort en högre prissättning.

– Nordic Capital har givit oss möjligheten att bli så hållbara som möjligt. När de säljer oss kommer vi ha fått en hållbarhetsprofil som sticker ut rejält. Vi har samtidigt stärkt vår konkurrenskraft och blivit en mer attraktiv arbetsgivare, säger David von Laskowski.

En otippad fördel med att vara riskkapitalägd är relationen till de andra riskkapitalägda bolagen hos samma ägare. Bolagen vågar vara transparenta med varandra och dela med sig av sin erfarenhet. Det kan handla om vilka hållbarhetsverktyg som är bra och dåliga eller hur bolagen samarbetar med sina leverantörer kring hållbarhet.

– Har vi en utmaning kan vår ägare sätta oss i kontakt med andra som har eller har haft samma problem. Vi är inte tillräckligt stora för att täcka alla kunskapsområden själva, men tillsammans med de andra bolagen kan vi snabbt lösa våra hållbarhetsutmaningar och fylla i kunskapsluckorna, säger David von Laskowski.

Läs mer:

Här är investerarnas nya tuffa taktik för snabbare omställning

Deras hållbarhetsarbete gav nya finansiella möjligheter 

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.