Hållbara finanser
SEB lanserar klimatapp för konsumenter
Publicerad: 9 december 2021, 10:47
Eha Talvist-Reinsalu, baltisk varumärkes- och hållbarhetschef på SEB Estland, vill med en ny klimatapp utbilda baltiska konsumenter i hållbar konsumtion för att stärka varumärket. Foto: Jake Farra
SEB i Baltikum har upphandlat en techplattform från det svenska startupbolaget Deedster för att väcka bankkundernas klimatengagemang. Aktuell Hållbarhet har talat med den baltiska varumärkes- och hållbarhetschefen Eha Talvist-Reinsalu som ansvarar för satsningen.
SEB i Baltikum lanserade i går en klimatapp framtagen av det svenska startup-bolaget Deedster för att väcka klimatengagemang i de baltiska länderna – inte bara hos bankkunder utan även för att väcka konsumenternas klimatengagemang i allmänhet.
– Alla pratar om hållbarhet och hur vi kan rädda planeten, men det har saknats ett verktyg för detta. Vi vill utbilda konsumenter, stödja samhället genom att ge något viktigt från vår sida, säger Eha Talvist-Reinsalu, baltisk varumärkes- och hållbarhetschef på SEB Estland, till Aktuell Hållbarhet.
Enligt Eha Talvist-Reinsalu har Deedster engagerats efter ett upphandlingsförfarande och syftet är att lyfta bankens varumärke.
– Det är ett helt nytt grepp för en bank. Det kommer kompletteras första delen av nästa år, integreras med banktjänster och transaktioner där det kommer ännu närmare banken, säger Daniel Dellham på Deedster till Aktuell Hållbarhet.
Appen bygger på klimatdata från respektive baltiskt land och använder tekniker som quiz och gamification för att undervisa konsumenter i de baltiska länderna om konsumtionens klimatpåverkan.
– Jag tycker det är ett innovativt sätt för en storbank att ta ett ansvar, att nå ut. Bankerna sitter som spindeln i nätet i hela konsumtionen, i alla transaktionerna. Då har man också en möjlighet att påverka vad som görs i hela konsumtionscykeln. För mig är det så att har man en möjlighet att påverka så har man också ett ansvar att göra det.