Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhetsarbete

Foto: Amanda Lindgren

Bästa Hållbarhetschef 2020: ”Smaken är vårt hemliga klimatvapen”

En folkbildare som verkligen gör skillnad och en ledare som utmanar människor att se hållbarhet som en kraft för innovation. Så beskriver Aktuell Hållbarhets läsare Kaj Török, hållbarhetschef på Max Burgers och utsedd till Sveriges bästa hållbarhetschef 2020.

Publicerad: 2 December 2020, 11:24

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Människans smak kommer att vara avgörande för planetens framtid. Det anser Kaj Török, hållbarhetschef på Max Burgers och 2020 års bästa hållbarhetschef enligt Aktuell Hållbarhets läsare och jury. Samtidigt, säger han, är smak väldigt svårdefinierat. Smak är långt mycket mer än vad vi får lära oss i skolan om surt, beskt och salt och hur smaklökarna fungerar.

 – Smak är väldigt mycket kultur. Ett bevis på det är ju att vissa äter surströmming i Sverige. För oss på Max är smaken vårt hemliga klimatvapen. Ju godare klimatsmart mat vi kan göra, desto mer kan vi minska våra klimatutsläpp, säger Kaj Török. 

Inför utmärkelsen Sveriges bästa hållbarhetschdef 2020 har Kaj Török av Aktuell Hållbarhets läsare beskrivits som en ”coachande ledare som sår frön med sin kunskap” och ”en ledare som utmanar människor att se hållbarhet som en kraft för innovation och affärsutveckling, i stället för ett tungt ok av ansvar och måsten”. Under juryns diskussioner nämndes epitetet ”folkbildare”. 

Kaj Török själv tycker att en bra hållbarhetschef är en person som kan leverera konkreta resultat för företaget och för omvärlden. 

– Många företag kommunicerar sina visioner. Men det får inte stanna där. Det är förstås positivt med kommunikation, men som hållbarhetschef handlar det om att driva på hållbarhetsarbetet och skapa resultat här och nu. 

Juryns motivering:

”Kaj Török har avancerat Max hållbarhetsagenda och bidragit till att göra hållbarhet till en viktig del av Max företagsstrategi. Kaj Török har också bidragit till att Max Burgers hållbarhetsarbete i dag har en folkbildande effekt. Max Burgers hållbarhetskommunikation göms inte i företagets hållbarhetsredovisningar utan når i stället ett stort antal människor ute i företagets restauranger.”

När de gröna burgarna på Max säljer bra så blir Kaj Török glad. Och han har haft mycket att glädjas över sedan han tog rollen som hållbarhetschef år 2016. år 2015, året innan Kaj Török blev hållbarhetschef, låg andelen sålda vegetariska hamburgare på 2 procent. År 2019 hade den andelen ökat till 22 procent, en ökning med 1 100 procentenheter på fyra år.

 – När våra gröna burgare säljer riktigt bra så vet jag att hållbarhetsarbetet inte hänger på vår välvilja internt utan är en utveckling som genererar pengar och sänker vår klimatpåverkan samtidigt. Det är där jag vill att arbetet ska ligga hela tiden, det ska ge ekonomiska resultat och hållbarhetsresultat. 

Kaj Török har hjälpt Max med hållbarhetskommunikation sedan 2007 då han gjorde företagets första klimatanalys. Max har sedan dess hela tiden använt sin hållbarhetsdata ien direkt kommunikation med gästerna. 

– Vi har stor nytta av den klimatanalys vi gjort. Vi vet vad som är stort och smått i vår klimatpåverkan. Det är nötköttet som är den stora klimatbiffen som vi måste ta oss an. Vi säkerställer hela tiden att våra siffror är kopplade till forskningen. Sedan har vi valt att använda våra siffror direkt i restaurangerna i stället för att gömma dem i hållbarhetsrapporten eller på webbplatsen. Genom att hela tiden koppla siffrorna till forskning undviker vi också att olika intressentgrupper tar vår kommunikation till fånga för att använda den som slagträ i olika debatter. 

Hur tycker du att företag bäst kommunicerar sitt hållbarhetsarbete utåt? 

– När företag kommunicerar hållbarhet som ligger i linje med företagets egna kultur och sin kärnaffär så blir det oftast trovärdigt, transformativt och intressant. Kommunikationen måste vila på stabila bevis på den hållbarhetsnytta som hävdas. Samtidigt måste kommunikationen vara modig för att kunna sticka ut från mängden. 

Hur ser du på dagens debatt om greenwash? 

– När jag jobbade som företagsrådgivare träffade jag många företag som inte vågade prata om sitt hållbarhetsarbete och underkommunicerade. Min uppfattning är att så kallad green muting, att företag är tysta om sitt hållbarhetsarbete, är betydligt vanligare än greenwashing. Och det är väldigt synd. Vi behöver fler företag som engagerar sig i hållbarhetsarbete och som vågar kommunicera kring det. Inte färre. Självklart ska företag kommunicera ärligt, sant och transparent. Men företag måste också våga kommunicera modigt. 

De senaste åren har Kaj Török arbetat mycket med begreppet ”klimatpositiv” som i korthet går ut på att företag förutom att minska utsläppen så mycket som möjligt också överkompenserar. Under 2019 ansåg FN:s klimatexperter på IPCC att Max arbete med klimatpositivitet var så viktigt att företaget som enda svenska företag fick motta utmärkelsen Global Climate Action Awards. 

”För oss på Max är smaken vårt hemliga klimatvapen. Ju godare klimatsmart mat vi kan göra, desto mer kan vi minska våra klimatutsläpp.”

Veckan när Aktuell Hållbarhet pratar med Kaj Török är han just i färd med att utbilda företag i Frankrike, Polen, Storbritannien, Sverige och Ryssland kring begreppet klimatpositivt. 

– En ny jord behöver nya ord. Med ordet ”klimatpositiv” vill vi visa att det inte är rimligt att bara sträva efter att minska utsläppen. Det räcker nämligen inte för att vi ska kunna nå 1,5-gradersmålet. Om du färdas på fel väg och saktar ner så är du fortfarande på fel väg. Det enda målet som är vettigt för mänskligheten är att gå längre än 1,5-gradersmålet och på sikt återställa klimatet. Här försöker vi etablera en ny tanke. 

En annan fråga som debatterats flitigt den senaste tiden är livsmedelsföretagens ökande användning av egna klimatberäkningar och klimatmärkningar. Max var först i världen med en klimatmärkt meny redan år 2008 och Kaj Török ser positivt på utvecklingen. 

– 2008 fick vi en del kritik för hur vi kommunicerade utsläpp på enskilda produkter. Men i dag uppskattar människor att de får en chans att fatta klimatvänliga beslut. En del av motståndet ligger i att vissa hållbarhetsmänniskor tycker att klimatfrågan börjar bli för viktig. Dessa personer anser att klimatfrågan tar fokus från deras egen älsklingsfråga. Jag tycker att det är orimligt att vägra människor klimatfakta bara för att det finns andra hållbarhetsperspektiv som också är viktiga. 

Hur ser du på hållbarhetschefens roll, i dag och i framtiden?

 – Rollen ”hållbarhetschef ” ser otroligt olika ut på olika företag. Det handlar framför allt om hur företaget ser på hållbarhet. En del företag ser hållbarhet som välgörenhet, andra ser det som riskminskning, vissa anser att hållbarhet kan utveckla affären och slutligen finns det företag som anser att hållbarhet kan uppgradera samhället. Jag tror att hållbarhetschefens roll hela tiden är att försöka flytta arbetet mot de två senare sätten att se på hållbarhet, som en viktig del av kärnverksamheten och ett sätt att uppgradera samhället. Hållbarhetschefen ska vara en intern förändringsagent. Det är hållbarhetschefens roll i går, i dag och i morgon. 

Finalisterna 2020

Att det finns många duktiga hållbarhetschefer i Sverige stod klart när juryn till Sveriges Bästa Hållbarhetschef gick igenom alla de nomineringar som lämnats in av läsarna. Här är de hållbarhetschefer tillsammans med Kaj Török gick till final i år.

Andreas Foller, Scania
– Jag är mest stolt över det vi lyckats åstadkomma på Scania.  Under mina snart sex år på företaget har hållbarhetsfrågan växt till att bli kärnan i vår affärsstrategi.

 

Anna Graaf, White Arkitekter

– Inom loppet av fyra år har både klimatneutralitet och cirkulär arkitektur gått från att vara embryon som ingen hade arbetat med, till att nu vara helt självklara frågor och vårt främsta fokus i satsningar och projekt. 

 

Pär Larshans, Ragn-Sells

– Det som långsiktigt kommer göra mest skillnad är de tydliga hållbarhetsmål vi satt inom hela koncernen – hela koncernledningen där jag är en av medlemmarna är starkt involverad och de 10 delmålen har som summamål att vi redan 2030 skall bli klimatpositiva. 

 

Anna Hamnö Wickman, Bonava

– Bonava har sedan bildandet kunnat presentera en tydlig förklaringsmodell för hur vi på Bonava, genom att sträva efter de för vår strategi viktigaste aspekterna för social, ekologisk och ekonomisk utveckling med balans sinsemellan, också bidrar till de globala hållbarhetsmålen.

 

Filip Elland, Castellum
– Det är tillsammans man skapar förutsättningarna för att lyckas bäst, detta gäller såklart också hållbarhet som måste vara integrerat och skära tvärs igenom bolagets verksamhet för att det ska leda till riktig förändring.

 

Malin Ljung Eiborn, Billerud Korsnäs

– Jag blir verkligen otroligt stolt när jag hör kollegor på olika ställen i organisationen prata om våra strategiska hållbarhetsfrågor från sitt eget perspektiv. Att hållbarhet är invävt i affärsöverväganden och vardagliga beslut. Att vi som en konsekvens av mitt och mitt teams arbete internt fattar avgörande affärsbeslut i olika innovations och produktutvecklingsprojekt för att vara relevanta och ligga i framkant även 2030. 

 

Hans Wallström, Skanska Commercial Development Nordic

Kommentar från Aktuell Hållbarhets läsare: ”Hans Wallström är analytisk och strategisk, en uppmärksam lyssnare och när han talar lyssnar branschen. Med stort engagemang, erfarenhet, trygghet, pålitlighet och en stark position på Skanska är Hans en respekterad och viktig influenser.”

Om Sveriges bästa hållbarhetschef 2020

Aktuell Hållbarhet har delat ut utmärkelsen Sveriges Bästa Hållbarhetschef sedan år 2014. I år går priset till Max Burgers hållbarhetschef Kaj Török efter ett stort antal nomineringar från Aktuell Hållbarhets läsare och från ett gediget arbete av juryn som består av Global Utmanings Tove Ahlström, Örebro universitets Tommy Borglund, förra årets bästa hållbarhetschef Anna Denell från Vasakronan och Aktuell Hållbarhets Jon Röhne.

 


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.