Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhetsarbete

Handavtryck - nytt uttryck för klimatpositiva åtgärder

Publicerad: 29 Maj 2020, 09:23

Foto: Aleksandrs Tihonovs Mostphotos

Begreppet fotavtryck har negativ klang på miljöområdet, liksom fingeravtryck i brottsbekämpning. Nu kommer handavtrycket som ska ge en positiv känsla i kommunikationen.


Som komplement till det negativa begreppet fotavtryck har Arla Foods börjat använda handavtryck, eller ”handprint”, som ett nytt begrepp i hållbarhetskommunikationen. Uttrycket fanns med i bolagets miljöstrategi som lanserades förra året och har nu börjat synas på mjölkpaket. 

– Handavtryck betyder det positiva bidrag som Arla och Arlas ägare kan ha på världen. Det kan uppfattas som rätt ”fluffigt” än så länge, men vi ser ett behov av att komplettera fotavtrycksdiskussionen med handavtryck. Vi menar att vi behöver börja driva de frågorna även om inte all metodik är framme än kring att kvantifiera positiv påverkan, säger Anna-Karin Modin-Edman, hållbarhetschef på Arla Foods, till Aktuell Hållbarhet.

Som exempel nämner Anna-Karin Modin-Edman kolinlagring i mark, där det enligt henne inte finns någon vedertagen metodik för hur den ska inkluderas i beräkningar av livsmedels klimatpåverkan.

– Det är en positiv klimatpåverkan som vi i dag inte sätter siffror på i Arla, men som vi måste börja driva, kvantifiera och ta med i våra beräkningar. På sikt kommer säkert både Greenhouse Gas Protocol och Science Based Targets att inkludera kolinlagring, säger hon. 

Ett annat exempel är naturbetesmarker, där Arla för närvarande uppges samarbeta med forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet för att kvantifiera alla ekosystemtjänster som dessa marker kan bidra med, varav kolinlagring är en. 

– Forskarna ska hjälpa oss hitta nyckeltal som gör att man kan driva det här på gårdsnivå. Sådana projekt kan bidra till att man får vetenskapliga underlag som kan gå bidra till metodutveckling också inom till exempel Science Based Targets, säger Anna-Karin Modin-Edman.

Enligt henne är kommunikationen om handavtryck även viktig för att kunna visa Arla Foods ägare att bolaget kan kommersialisera de framsteg man gör på hållbarhetsområdet.

Termen handavtryck fångade Arla upp från Harvard-forskaren Gregory Norris som är aktiv inom nätverket Shine. Det har även nämnts av Al Gore och använts i Finland av bland annat miljöministeriet. Organisationen CarbonHandprint.org uppger att de myntade begreppet för mer än tio år sedan utan något anspråk på äganderätt; enligt upphovsmannen Steven Lownds är det inte konstigt om andra har kommit på termen på egen hand som en utveckling av termen fotavtryck.

– Koldioxid-handavtryck är ett alternativ till att kommunicera vikten av att minska koldioxidfotavtrycken, särskilt till yngre människor som kan ha nytta av ett mer positivt mål snarare än negativa budskap, säger han till Aktuell Hållbarhet.

Anna-Karin Modin-Edman, hållbarhetschef på Arla.

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.