Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhetsarbete

”Konsumenter trötta på generiska hållbarhetsbudskap”

Publicerad: 31 Mars 2020, 10:40

Erik Elvingsson Hedén.

Foto: SB Insight

Konsumenternas intresse för företagens hållbarhetsarbete är större än någonsin tidigare. Det visar undersökningen Sustainable Brand Index som genomförts för tionde året i rad. Samtidigt som kunskaperna ökar har konsumenterna blivit mer kritiska till företagens hållbarhetsbudskap.


Sustainable Brand Index är Europas största arumärkesstudie om hållbarhet. I årets rankning har totalt 58 000 svenskar intervjuats och andelen svenskar som aktivt pratar om miljö, klimat och samhällsansvar är i dag 74 procent. Det kan jämföras med 59 procent när Sustainable Brand Index startade år 2011. 

– De här siffrorna har varierat. Lägst var siffran 2013 då den var ner på 51 procent. Men över tid kan vi se en väldigt positiv trend, säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SD Insight och grundare av Sustainable Brand Index, till Aktuell Hållbarhet. 

Att kunskapen och intresset för företagens hållbarhetsarbete ökat beror enligt Erik Elvingsson Hedén sannolikt på ett växande fokus i media och en kraftigt ökad kommunikation från företagen. 

– Sen visar vår studie att dokumentärer om hållbarhet är en viktig källa till kunskap hos många konsumenter, säger Erik Elvingsson Hedén.

Erik Elvingsson Hedén tycker att företagens ökade hållbarhetskommunikation är något positivt. Samtidigt säger han att årets studie pekar på en problematisk utveckling. 

– Företagens hållbarhetsarbete hörs och syns hela tiden. Vi har haft en väldigt positiv utveckling sista åren där konsumenterna blivit mer och mer positivt inställda kring företagen på grund av deras hållbarhetsarbete. I år kan vi se ett trendbrott. Konsumenterna är inte mer negativa, men de har blivit mer neutrala. 

Att konsumenterna blir mer neutrala innebär enligt Erik Elvingsson Hedén att de blir mindre benägna att ta ställning i hållbarhetsfrågor. I Sustainable Brand Index svarar responderna till exempel i dag allt oftare ”Jag vet inte” på frågorna. Erik Elvingsson Hedén menar att det här dels beror på att folk börjar tröttna på att företagens hållbarhetsbudskap ofta är generiska med vaga och otydliga formuleringar. Dels upplever människor som fått ökade kunskaper att det är svårt att avgöra vad som faktiskt är hållbart. 

– Det här försvåras också när branscher motsäger varandra. Är det bättre med mjölk eller är det bättre med havre. Är det bättre med elbilar eller är det bättre med biodrivmedel, och så vidare. Om inte ens branscherna kan komma överens, hur ska då en enskild konsument kunna avgöra vad som är hållbart. Det här leder till en ökad passivitet som på sikt är oroande. 

Totalvinnare i årets rankning är Ikea, som toppat rankningen flera år tidigare. 

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.