Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhetsarbete

Medierna skruvar upp sitt hållbarhetsarbete

Publicerad: 17 April 2020, 09:50

Mediehusen har ökat sitt fokus på klimat och även hållbarhet i stort.

Foto: Wikimedia commons/CC0

Tidningen Dagens Media har kartlagt hur hållbarhetsarbetet ser ut i mediebolagen.


Mellan 2018 och 2019 minskade Discovery sina koldioxidutsläpp med 18 procent, Sveriges Television med 10 procent, Nent med 5,1 procent och Schibsted Group med 4 procent. Det framgår av en stor genomgång av hållbarhetsarbetet i de stora medie, nöjes- och reklambolagen som gjorts av tidningen Dagens Media. 

Nya klimatredaktioner och en uppsjö andra initiativ som medierna tagit det senaste året visar enligt Dagens Media att mediebranschen tar klimatfrågan på allvar och speglar att det finns ett ökat intresse hos publiken när det gäller klimat- och miljöfrågor.

”Medieföretagen har varit bland de sista branscherna in i hållbarhetsfrågan men nu börjar de arbeta med den. De börjar skaffa sig en hållbarhetsredovisning, en hållbarhetschef och ställer om organisationen, säger Tommy Borglund, forskare och lärare vid Center for Sustainable Business vid Örebro universitet, till Dagens Media. 

Dagens Media har tittat närmare på hur TV4, Discovery, Nent-koncernen, Bonnier News, Schibsted, Clear Channel, JCDecaux, Facebook, Google och SVT arbetar med hållbarhet kopplat till klimatfrågan. 

Av de tillfrågade mediebolagen är det enligt Dagens Media enbart Schibsted och Nent vars arbete är helt dedikerat åt hållbarhetsfrågor. På de andra bolagen har personer med andra titlar också ansvar för hållbarhetsfrågan. En vanlig uppdelning hos flera bolag är att låta kommunikations- eller marknadsansvarig ha hand om hållbarhetsfrågan på företaget också. 

Bonnier News, där Aktuell Hållbarhet ingår, har en egen hållbarhetsstrategi men har ännu inte kartlagt hur de totala utsläppen för bolaget ser ut.

Läs artikeln in Dagens Media

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.