Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhetsarbete

Så beskriver medierna bristande företagsansvar

Publicerad: 10 Juni 2020, 09:01

Foto: HM:Mediaphotos /Wikimedia Commons. Telia: Håkan Dahlström/Flickr

Mediernas beskrivning av företags bristande ansvarstagande sker främst genom två olika typer av berättelser: den ena handlar om kroniskt oansvar och den andra handlar om akut oansvar. Det konstaterar Emelie Adamsson, doktor i företagsekonomi vid Stockholms universitet, i avhandlingen ”The Construction of Corporate Irresponsibility”.


– Det är viktigt för företag som anklagas för att vara oansvariga att de förstår vilken typ av berättelse företaget befinner sig i då konsekvenserna blir olika, säger Emelie Adamsson

Läs vidare –

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till alla artiklar på sajten
AH Direkt - omvärldsbevakning i din inkorg varje dag
Stort utbud av artiklar med stöd för strategiskt och praktiskt hållbarhetsarbete

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 4 495 kr/år (ex. moms) får du tillgång till alla våra digitala artiklar samt vår dagliga omvärldsbevakning som håller dig uppdaterad för bättre beslutsfattande. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.