Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriär

5 facebooktabbar som kan kosta dig jobbet

Publicerad: 2 November 2010, 09:08

Felsteg på Facebook kan få stora konsekvenser. Här är de fem värsta misstagen som du till varje pris bör undvika.


Att amerikanska företag tvingar folk att sluta sitt jobb på grund av sitt beteende på Facebook blir allt vanligare. En undersökning från säkerhetsföretaget Proofprint visar att sju procent av de undersökta företagen har sparkat medarbetare på grund av deras aktiviteter på sociala mediesajter.

Ytterligare 20 procent har vidtagit disciplinära åtgärder mot anställda.
Många företag har alltså koll på sina anställda på Facebook – och de är beredda att vidta åtgärder.

Här är aktiviteterna som alla anställda, även svenska, bör undvika.

- Negativa kommentarer om arbetsgivaren, även i det man tror är en stängd profil eller på en Facebookgrupp. Regeln är att aldrig sprida privata klagomål om arbetsrelaterade företeelser på sociala forum. En klassiker är kvinnan som förtalade sin chef, men hade glömt att hon själv dessförinnan hade lagt till honom som vän. Han påminde henne om det och meddelade att hon hade fått sparken.
- Försvara sin arbetsgivare. Ingen annan än arbetsgivaren bör gå i svaromål mot extern kritik. Även om syftet är gott kan effekterna bli de motsatta. Låt arbetsgivarens pr-folk sköta försvaret.
- Diskutera företagsrelaterade ärenden. Allt som gäller det egna företaget bör betraktas som hemligt så länge inte motsatsen aviseras. Att informera andra om vad som händer är inte förbjudet, men Facebook är inte rätta stället att sprida rykten eller avslöja affärshemligheter.
- Dölja sin identitet eller utge sig för att vara någon annan. Att dölja sig som privatperson är inte samma sak som att dölja sig som anställd. De flesta företag har en tydlig policy för hur man bör skilja på sitt yrkes- och privatliv på nätet.
- Berätta för mycket om sig själv. Privat information kan både leda till att man förlorar jobbet och att inte bli anställd i en rekryteringssituation. En kvinna missade ett jobb när hon twittrade om hur hon skulle passera ett drogtest och använde en bild där hon rökte en cannabiscigarett.
- Tvivelaktiga bilder eller annan information som kan misstolkas. En klassiker är kvinnan som fick sparken som hejaklacksledare efter att ha lagt ut bilder på sig själv på Facebook, där hon stod med en penna över en person som såg medvetslös ut, och som hade två hakkors ritade på kroppen. Humor för en person kan betyda kränkning för en annan.

Martin Wallström

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.