Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriär

8 tips – så undviker du att greenwasha

Publicerad: 15 November 2011, 08:25

Vd:n, miljöchefen, generalsekreteraren och hållbarhetskonsulten – här är deras bästa tips för hur du ska undvika att grönmåla din verksamhet.


Ämnen i artikeln:

Greenwash

Greenwash eller trovärdigt hållbarhetsarbete – det var temat på ett fullsatt frukostseminarium häromveckan som arrangerades gemensamt av Miljöförvaltningen Stockholms stad, Näringslivets Miljöchefer och Hagainitiativet.

I panelen uppe på scenen fanns åtta gäster som var inbjudna att utifrån olika synvinklar diskutera frågan om användandet av miljöargument i reklamsammanhang. Mot slutet av seminariet fick var och en ge sitt konkreta tips på vad man bör tänka på för att undvika en grönmålning av sin verksamhet.

Helene Samuelsson, kommunikationschef Preem
− Lita på dem i ert företag som har kunskapen, alltså miljöchefer etcetera, de som verkligen kan frågan. Ta med dem in i era byråsamarbeten, släpp inte reklambyråerna fria, utan använd er av den kompetens som finns i företaget.

Svante Axelsson,
generalsekreterare Naturskyddsföreningen
− Skryt tydligt med det som är bra. Men också om ni har produktgrupper som är extremt jobbiga, berätta hela berättelsen. Säg att ni har jätteproblem så att det också syns att ni har en lång lång väg kvar. Men var kaxiga och berätta om varje steg ni tar. Ta gärna miljömärkning till hjälp för att stärka upp förtroendekapital så går det fortare att få förtroende.

Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar Axfood
− Fundera på om det är både begripligt och korrekt och ger rätt känsla.

Jessica Cederberg Wodmar, hållbarhetskonsult JCW Hållbar Kommunikation
− Sticker man ut måste det finnas någonting under. Jag har valt att säga att jag har en hållbar kommunikation i mitt företag. Och då räcker det inte att säga att jag har på mig miljömässigt hållbara kläder, utan jag väljer att påverka beslutsfattare, och jag väljer att klimatbalansera, jag använder mig av ny teknik, och jag ändrar mitt beteende. Då kan jag säga att jag är klimatsmart.

Anette Rosengren, kommunikationsdirektör Lantmännen
− Gör hemläxan och våga ta steget.

Ulf Wikström, miljöchef Fortum Värme
− Använd det som Svante kallar för kuttersmycken, skapa intressen in er verksamhets faktiska arbete.

Helena Fornstedt, informationsdirektör i Svenska Statoil
− Kartlägg de utsläpp ni har, den miljöpåverkan ni har. Sätt mål, jobba med det internt. Skapa de här interna ambassadörerna som faktiskt också kan bli goda budskapsbärare när det gäller att kommunicera med kunderna, så att du får hela din kommunikationspalett på plats.

Fredrik Wirdenius, Vd Vasakronan
− Inspirera internt, testa ordentligt och kör internt innan ni går ut. Det är ett ganska bra test, hur organisationen reagerar. Får man inte med sig organisationen då kommer det aldrig funka externt heller.

Hela frukostseminariet kan ses här.

Anders Hellberg

Ämnen i artikeln:

Greenwash

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.