Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriär

8 tips som gör dig mer organiserad

Publicerad: 23 December 2013, 06:33

Ser din kontorsyta ut som en enda röra? Har du svårt att hitta bland mejl, filer och dokument? Här är tipsen för hur du får ordning på jobbkaoset.


Cio.com har sammanställt åtta tips som hjälper dig få ordning på jobbet och öka produktiviteten.

1.  Rensa arbetsytan

Första steget för att få lite struktur och ordning i jobbet är att ha en organiserad arbetsyta. Rensa ut bland pappershögarna, töm skrivbordslådorna på saker du inte använder och diska berget med tomma kaffekoppar.

2. Möblera om

Fundera på hur du sitter. Är din möblering av din arbetsyta optimal i förhållande till hur du arbetar? Se till så att du sitter ergonomiskt, och kom ihåg att inte sitta i samma position för lång tid i sträck.

3. Ordna skrivbordet

Se till att bara ha de nödvändigaste sakerna du på ditt skrivbord, till exempel datorn, telefonen, ett anteckningsblock och ett par pennor. Om du fortfarande arbetar mycket med fysiska dokument, se till att hitta ett sätt att organisera dem så de inte försvinner i en stor hög (som bara växer och växer).

4. Organisera filerna på datorn

Här finns det inget rätt eller fel, utan skapa ett filsystem som passar dig och ditt arbete. Du kan skapa mappar utifrån projekt du jobbar med, olika kunder, arbetsuppgifter, och så vidare. En god idé är att du gör systemet lättbegripligt för dina kollegor om du jobbar i ett arbetslag, då slipper du bli avbruten med frågan "var finns..?" alltför ofta.

5. Gör ett schema

Oavsett om du använder papper och penna, kalendern i din telefon eller en viss app, se till att ha någon form av att göra-lista där du ser vad det är du lägger din tid på under en arbetsdag. Då är det lättare att se småsaker som tar upp din tid från viktigare arbetsuppgifter.

6. Sätt begränsningar för telefon och mejl

Om du har möjlighet kan det vara en bra idé att avsätta tider då du svarar på mejl och ringer jobbsamtal. På så sätt kan du fokusera på andra arbetsuppgifter längre perioder om du inte blir avbruten av inkommande mejl.

7. Organisera inkorgen

I takt med att inkorgen fylls på blir det en allt mer omöjlig uppgift att försöka hitta rätt bland mejlen. Beroende på vilken epost-klient du använder finns det olika funktioner, men i de flesta fall finns det möjlighet att skapa mappar och flikar för att dela upp mejlen. Utnyttja detta så kommer din inkorg att stjäla mindre tid från andra arbetsuppgifter.

8. Etablera rutiner

Att vara organiserad är inte något som görs en gång, utan måste hållas i för att det ska öka din produktivitet. Gör det till en vana att spendera 10-15 minuter varje dag med att städa ditt skrivbord, organisera dina filer på datorn och uppdatera din att göra-lista.

Sebastian Ryde

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.