Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karriär

Forskare: Bristfällig högskoleundervisning om hållbarhet

Publicerad: 11 maj 2021, 09:37

Studenter inom hållbarhet behöver inte bara sakkunskap utan behöver även övning för att skaffa sig viktiga kompetenser på området såsom problembaserat lärande, men det är dåligt med det, visar forskning som presenteras i en ny bok.

Studenter inom hållbarhet behöver inte bara sakkunskap utan behöver även övning för att skaffa sig viktiga kompetenser på området såsom problembaserat lärande. Det skriver forskare i en ny bok som har undersökt hur det står till med den saken på universitet runtom i världen.


Undervisningen i hållbarhet vid högskolor runtom i världen fokuserar på innehåll men missar att få studenterna att utveckla hållbarhetskompetenser som är viktiga inom hållbarhetsområdet. Det visar forskning vid Högskolan i Gävle som i dag lanseras i form av en bok som getts ut på Springer förlag.

Forskarna har tillfrågat universitet runtom i världen om hur de undervisar i hållbarhet. På de 15 universitet från 12 länder och fyra kontinenter som valde att delta intervjuades totalt mer än 600 lärare och det visade sig att undervisningen mestadels bedrivs i föreläsningsform. 

– Man lär ut hållbarhetsinnehåll, men de hållbarhetskompetenser som efterfrågas av Unesco och EU utvecklas inte till fullo genom föreläsningar, säger Rodrigo Lozano, professor i organisatorisk hållbarhet vid Högskolan i Gävle till Aktuell Hållbarhet, som är en av medförfattarna och i över tjugo år har arbetat för hållbarhet i icke-statliga organisationer, universitet och företag.

Några av kompetenser som studenterna i hållbarhet enligt författarna behöver få praktisk övning i under sin utbildning är systemtänkande och holistiskt tänkande. Dessutom behöver de enligt författarna få övning i pedagogiska tillvägagångssätt såsom hur man engagerar medborgare, bedriver fallstudier och genomför problem- eller projektbaserat lärande.

I studien finns det flera universitet med som enligt Rodrigo Lozano har högt anseende på hållbarhetsområdet. I Sverige var inte alla universitet och högskolor med, bland annat deltog inte Internationella institutet i industriell miljöekonomi vid Lunds universitet.

Läs mer om boken

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.