Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriär

”Reklambyråerna har lärt sig att jobba i gråzonen”

Publicerad: 2 September 2015, 04:57

Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör ifrågasatte nyligen en Volvoannons där en bil står i naturskön terräng utan en väg i sikte. Men enligt Konsumentverkets jurist är det svårt att bevisa brott mot terrängkörningslagen.


Ämnen i artikeln:

Björn Risinger

I förra veckan lade Vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger på Twitter ut en bild av en reklamplats med Volvoannonser där en bil står parkerad på en klippa vid vattnet. Så här skrev han då: ” Vill inte förstöra stämningen, men …. …. Terrängkörningslagen (SFS 1975:1313) gäller även Volvo V60 Cross Country”.

Inlägget ledde till några kommentarer om huruvida bilen verkligen står parkerad i naturterräng eller i själva verket precis intill en grusväg. Varpå Risinger svarade: ” Mitt inlägg får snarare ses som förebyggande konsumentupplysning (och inte som lagtolkning av uppställningen på bilden)”.

Under de senaste åren har just bilreklam från flera olika stora märken fått kritik för att bryta mot den så kallade terrängkörningslagen som bland annat gör gällande att ”Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet”. Bland annat har Volvo tidigare blivit ett ärende hos Konsumentverket, som Dagens Media skrev om 2011.

Konsumentverkets jurist Ulf Stefansson drar sig till minnes bilar som åkt upp för både fjäll och backat ner för grusiga badstränder.

– Det har varit flera sådana här ärenden uppe genom åren. Man ska ju inte uppmana folk att bruka bilarna där man inte får ha dem. Men där bilen backade ner på en grusig badstrand var det någon stuga och en livboj och då är det svårt att påvisa att det inte är fråga om en privat tomt, är det ett fjäll kanske det är lättare, säger han och poängterar att han inte ser frågan som ett stort konsumentproblem.

Enligt Ulf Stefansson kan det vara frågan om vilseledande marknadsföring om ett bolag i en annons uppmanar till något brottsligt, exempelvis ett brott mot terrängkörningslagen.

– Det har inte blivit några böter, det är mer att företagen väljer att rätta sig efter oss. Och reklambyråer känner till det här så därför rör de sig i gråzonen.

_________________________________________

TIPS PÅ UTBILDNING:

Masterclass hållbarhetskommunikation

15 oktober 2015

Martina Frisk

Ämnen i artikeln:

Björn Risinger

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.