Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriär

Så använder du sociala medier i jobbet

Publicerad: 3 Juni 2014, 06:33

60 procent av kontorsanställda använder mer än arbetstimme i veckan för privatsurfning på sociala medier, enligt en undersökning. Här är de bästa tipsen för hur du istället använder sociala medier i jobbet.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Hur drar du bäst nya av Facebook, Linkedin och Twitter för att lösa dina arbetsuppgifter? Amerikanska CIO har satt i en lista på hur sociala medier kan hjälpa dig i jobbet.

Relaterat: Så undviker du att döda karriären i sociala medier.
?
1) Be om hjälp och synpunkter.
När du söker fakta och synpunkter om det du jobbar med är det långt ifrån alltid Googlesökningar kan vara till någon hjälp. Ju mer komplex frågeställningen är desto större blir fördelarna att istället skicka ut din frågeställning i sociala medier och få ett välövervägt svar av en riktig människa i dina egna nätverk istället.

Är det synpunkter och goda råd du söker snarare än faktauppgifter, då kan dina kontakter på sociala medier vara än mer värdefulla.

2) Jaga talangerna.
Har du personalansvar eller ansvarar för kontakter med frilansare, då är det på sociala medier du kan hitta talangerna du vill ha. Kryssa rutan för avancerad sökning nästa gång du är inne på Linkedin. Då kan du hitta de bästa kandidaterna sorterat på plats, bransch, utbildning och erfarenhet.

3) Marknadsför dina produkter och events.
Sociala mediere är den perfekta arenan för att bygga upp ett engagemang kring företagets produkter – och interagera med dina kunder och hålla dem informerade om dina produktnyheter och uppdateringar.

4) Studera kundbeteenden.
Gör sökningar på Twitter och Facebook för att se vad kunderna tycker hur de resonerar kring ditt företags – och konkurenternas – produkter. Du kommer att bli överraskad. Det finns flera bra och enkla verktyg att använda, exempelvis permanent bevakning av sökord på Twitter.

5) Få feedback på pågående projekt.
I många branscher finns det massor av kunder älskar att få inblick i hur en idé växar fram till en färdig produkt eller tjänst. Sociala medier kan vara en utmärkt plattform för att ge dem den inblicken och samtidigt få viktig feedback tillbaka.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.