Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag17.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriär

Så hanterar du jobbiga medarbetare

Publicerad: 27 Augusti 2009, 02:03

Somliga har det som sin livsuppgift att hacka på andra och i vissa fall kan det gå så långt att det leder till ständigt tandgnissel och magont. Här är listan på hur du hanterar kollegor och chefer som alltid kritiserar dig på jobbet.


I alla organisationer finns det personer som gör det till sin grej att ständigt hacka ned på andra. En anledning till det kan vara att man jobbar i en företagskultur med hög intern konkurrens eller har du med en väldigt elak typ att göra.

Oavsett skälen mår ingen bra av att ständigt bli dissad. I boken ”Så hanterar du superjobbiga personer” ger författaren Stefan Ekberg en rad tips på hur man hanterar dem som alltid kritiserar dig på jobbet:

- Var förberedd – gör det till ditt personliga mantra att alltid vara väl förberedd i alla jobbsammanhang som exempelvis dragningar, möten och ha alltid koll på din del av jobbet. Det kan också vara en god idé att bolla med andra kollegor och på så viss få lite stöd vid konfrontationer. Kritiseraren gillar inte att få en grupp personer mot sig.
- Be dem specificera – om någon hackar ner på ditt arbete be honom/henne vara tydlig med vad som inte är bra. Om en person slänger ut påståendet ”det går aldrig” – ställ motfrågan ”varför skulle inte det här fungera?”. Det kan vara så att den här personen har något intressant att komma med – om inte har du lyckats tränga in personen i ett hörn.  
- Gå aldrig till personangrepp – tappa aldrig din professionalism genom att utdela ett slag under bältet och gå till personangrepp. I samma ögonblick som kritik blir personlig förlorar man.  
- Byt sida – om det är så att det inte går att hamna utanför kritikerns radar, bjud in personen genom att säga ”det verkar som du har mycket åsikter om det här, nästa gång kan du vara med i ett tidigt stadium och ge din bild på det hela”. Det finns inget effektivare sätt att avväpna en kritiker på än att göra din del av arbetet till en del av hans/hennes ansvar.  
- Erkänn fakta – kollegan som alltid hackar ned på dig vill få dig på defensiven. Bemött det med ödmjukhet, ”du har säkert en poäng. Vi har lyckats höja omsättningen med 25 procent, men vi har en bit kvar. Kom gärna med en lista på förslag på hur vi ska bli effektivare”.  
- Du är inte ensam – det finns oftast andra personer i din omgivning som har liknande erfarenheter. Bli inte besatt av kritikerna utan ta dig istället runt honom/henne genom att fokusera på ditt arbete. Om du ödslar din tid och energi på att grubbla över personen, ger det kollegan omedveten möjlighet att kontrollera dig.

Nelly Visanji

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.