Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriär

Så jobbar våtmarkslobbyisterna

Publicerad: 8 September 2010, 08:12

Indiska våtmarker är naturliga skydd mot klimatförändringar och extrema väder. Ritesh Kumar från Wetland International besöker vattenveckan i Älvsjö och önskar sig en träff med chefen för Världsbanken.


Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

I en av de minsta montrarna på Världsvattenveckan i Älvsjö sitter Ritesh Kumar från Indien. Han delar ut information om våtmarker.

– Vi är här för att lära oss av andra. Vi vill få beslutsfattarna att integrera ekosystemen och speciellt våtmarkerna i sin politik för att möta klimatförändringar, säger Ritesh Kumar som jobbar för organisationen Wetland International.

– Samtidigt berättar vi historien om hur våtmarker fungerar som skydd mot stormar och översvämningar. Idag är de en av världens mest hotade miljöer. Tyvärr finns inte frågan på den politiska agendan. Men vi är starka nog att påverka den lokala politiken.

De indiska mangrove-träsken fungerar som stötdämpare mot stormar och tsunamis. Det finns studier från delstaten Orissa som visar att antalet döda vid stormar minskar i områden där de kustnära våtmarkerna är robusta och behållit sina viktigaste ekologiska funktioner.

Liknande studier från USA visar på det ekonomiska värdet av buffrande kustnära våtmarker. I områden där dessa lämnas orörda minskar de ekonomiska förlusterna vid stormar och tornados. I snitt sparar varje hektar våtmark på så sätt drygt 8000 dollar – eller totalt 23 miljarder dollar.

– Om jag fick välja någon att diskutera dessa frågor med skulle det vara Robert B Zoellik, chefen för Världsbanken, och berätta för honom om vikten att ta tillvara våtmarkerna som en del av naturens infrastruktur. Och visa på hur han kan finansiera nationella åtgärder för att skydda dessa, säger Ritesh Kumar.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

World Water Week 2010

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.