Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Karriär

Så kan konflikter lösas på jobbet

Publicerad: 14 Maj 2013, 11:15

Konflikter på arbetsplatser kan lösas på tre dagar. Men det kräver arbete och regler för hur man pratar med varandra. Det säger konflikthanteraren Nicklas Andén.


Konflikter på en arbetsplats gör både att medarbetarna mår dåligt och att företaget fungerar sämre. Men det ska inte blandas ihop med att kollegor inte är överens.

– Det som kännetecknar konflikter är starka, obehagliga känslor inför de andra inblandade. Finns inte de känslorna så är man bara oeniga. Det är inte ett problem, snarare en förutsättning för utveckling, säger Nicklas Andén.

Som konsult specialiserad på konflikthantering hjälper han företag att komma till rätta med konflikter på arbetsplatsen. Men han vill inte beskriva sig som konfliktlösare – det är parterna som själva löser konflikten.

– För det första måste alla inblandade vara närvarande. Däremot måste de inte komma med ett öppet sinnelag. Säger man det så kommer de försvara sin rätt att vara skeptiska. Men de måste kommunicera på ett nytt sätt och följa några enkla regler, till exempel att kontrollera sina tolkningar av varandra. “Han tycker inte om mig”, kan jag höra. Men det behöver inte alls vara så.

– I en konflikt pratar folk inte med varandra utan illa om varandra. Att baktala andra är viruset som sprider smittan, säger Nicklas Andén.

Sådana konflikter kan uppstå på vilken arbetsplats som helst. Men Nicklas Andén anar ett särskilt drag i branscher med många specialister, dit it-branschen kan räknas.

– Jag kan tänka mig att det i en bransch som it finns väldigt erfarna, kunniga specialister som får chefer som inte är experter på avdelningens område. Då kan vissa anställda ha synpunkter på chefstillsättningar, på ett sätt som bidrar till elände. De har kanske inte förstått att en chefs roll är en helt annan än medarbetarens, och kräver helt andra kvaliteter. Man brukar kalla det att försöka vara sin chefs chef, och det är en framgångsrik katastrofstrategi.

Kan verkligen alla konflikter lösas på tre dagar?
– Det finns inga regler utan undantag, men hittills har det fungerat för mig. Alla vill klara ut sina mellanhavanden. Ingen vill ligga vaken på natten och tänka på oförätter. Svårigheterna uppstår när folk vägrar tro på det som sägs. Men det handlar inte om illvilja utan om okunskap. De är så fast i sina positioner att de inte kan se någonting annat.

Linus Larsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.