Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karriär

Så överlever du krig på jobbet

Publicerad: 21 december 2010, 11:01

Ständiga omorganisationer, otydlig arbetsfördelning och fega chefer – alla orsakar de konflikter på arbetsplatserna. Men det finns sätt att vända den dåliga stämningen. Ta mod till dig och se till att ämnet tas upp i arbetsgruppen.


Tyvärr verkar konflikterna på arbetsplatserna ha ökat, vilket kan bero på den senaste tidens förändringar och omorganiseringar på grund av krisen och de ökade effektiviseringskraven. Om du ständigt jobbar under press finns det inte tid till prata om hur vi ska förhålla oss till varandra, säger organisationskonsulten Barbro Östling.

Vanligt
är att man i stället för att ta tag i de grundläggande orsakerna till konflikterna börjar leta efter syndabockar. Men att exempelvis göra sig av med en person som anses besvärlig löser inte situationen i längden, konstaterar hon.

Den gemensamma nämnaren för de vanligaste bakomliggande faktorerna är otydlighet. Det kan handla om en otydlig organisation, otydlig ansvarsfördelning och att alla inte har samma syn på gruppens mål och uppgift.

En annan återkommande bov i dramat är ständiga förändringar. De skapar oro, vilket ofta tar fram våra sämre sidor.

Ylva Elvin-Nowak är filosofie doktor i psykologi och utvecklingskonsult samt medförfattare till boken "11 nyanser av tystnad" – en bok som handlar om maktspel och konflikter på arbetsplatsen.

Enligt henne bottnar ständiga konflikter många gånger om individernas behov att bli bekräftad. Hotet om att inte få bekräftelse kan framkalla olika typer av reaktioner.
– Ett sätt att reagera är att man tystnar eller så blir man tystad genom att någon framkallar skamkänslor hos en. En skambelagd människa får allt sämre självkänsla och genomlider snarare dagarna till slut. En annan reaktion är att börja kämpa genom att till exempel ställa chefen mot väggen och en tredje är att helt enkelt fly genom att söka ett nytt jobb till varje pris, säger Ylva Elvin-Nowak.

Att skambelägga någon är en av flera härskartekniker och det är just det som är huvudtemat i boken ”11 nyanser av tystnad”.

Författarna utgår från att alla utövar härskartekniker och att det snarare är situations- än individbundet om man härskar eller blir härskad över, även om vissa är lättare att härska över och andra tenderar att härska.

Hur vet man om man blir härskad över?

– Det vet man bara själv. Det handlar ofta om att man utsätts för situationer som känns konstiga och obehagliga på jobbet. Ett exempel är att någon suckar varje gång du tar ordet, vilket antingen kan få dig att känna dig värdelös eller att reagera genom att säga ifrån.

Hon håller med om att otydligt ansvarsområde som en vanlig orsak till konflikter, men att även att inte värderas efter sin kompetens eller att man inte får det utrymme som krävs i den roll man har är återkommande konflikttriggare.
– För att komma till rätta med otydligheten måste företagen fastställa vem som gör vad, vilken kompetens som krävs för de olika rollerna och att man värderar personalens kompetens. Den absolut bästa konfliktundvikaren är effektiv feedback, som helst ska bestå av 80 procent positiv och 20 procent korrigerande feedback, förklarar hon.

Men att vänta på att chefen ska ta tag i situationen är ingen mening för att nå en förändring, anser Barbro Östling. Även som anställd kan man se till att det uppstår en dialog kring konflikterna och stämningen i gruppen.

Den som känner rädsla inför att ta initiativet kan vända sig till skyddsombudet eller prata med chefen i förväg om situationen i gruppen för att kunna diskutera den under nästa möte, råder hon.
– Man får inte glömma att det går åt mer energi åt själva konflikterna än åt att lösa dem. Låter man det pågå för länge är man helt slut efter en arbetsdag just på grund av den dåliga stämningen och konflikterna. Ledarskapet är därför mycket viktigt. Det krävs modiga och synliga chefer som är tydliga, vågar ingripa och ta upp problemen, säger Barbro Östling.

Rebecka Guzmán

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.