Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Karriär

”Ska vi nå klimatmålen behöver vi satsa på mer än bara elbilar”

Publicerad: 7 november 2022, 08:43

Nytt jobb. Johanna Grant började i oktober som konsult och projektledare på Trivector Traffic.

Foto: Ewa Malmsten Nordell

Johanna Grant är ny konsult och projektledare på Trivector Traffic. En av hennes uppgifter framöver kommer handla om att skapa ett mer transporteffektivt samhälle. Delad mobilitet ser hon som en av de viktigaste pusselbitarna.

Ämnen i artikeln:

KlimatpolitikEnergi och Miljö

Anders Hellberg

anders.hellberg@aktuellhallbarhet.se


Hon är ett välkänt namn i Miljösverige vid det här laget. Men efter tolv år som klimatstrateg på konsultbyrån ZeroMission, där hon samtidigt hunnit med att i sex år ha varit ordförande för Gröna Bilister (nu Gröna Mobilister) samt i två år ha arbetat deltid för WWF:s stadsutmaning One Planet City Challenge, var det dags för något nytt.

I höstas bytte Johanna Grant jobb. Sedan 1 oktober arbetar hon som konsult och projektledare för Trivector Traffic, ett bolag som hjälper sina kunder att utveckla hållbara transportsystem.

– För mig var det viktigt att hitta en arbetsplats där kunskap och forskning ses som bärande delar, men också en arbetsplats som har en värdegrund som jag själv delar och där jag dessutom känner att jag kan påverka samhället i rätt riktning, säger Johanna Grant.

Med Trivector Traffic var det som att bitarna föll på plats, berättar hon vidare.

– De såg mina tidigare erfarenheter och nätverk som ett komplement till sin verksamhet, och tillsammans ska vi nu utveckla arbetet.

Ett antal uppdrag har Johanna Grant redan kastats in i. En del av sin arbetstid ska hon exempelvis ägna åt EC2B, ett företag som Trivector är majoritetsägare i och som jobbar med mobilitet som tjänst (ofta förkortat Maas, Mobility as a service). Inriktningen handlar här om att skapa en enklare vardag för vanliga människor, både privat och i jobbsammanhang.

– Ska vi nå klimatmålen räcker det inte att satsa bara på elbilar, utan vi måste skapa ett mer transporteffektivt samhälle där vi helt enkelt reser mindre med privatbil. EC2B ligger på så sätt helt rätt i tiden, för här är idén att vi ska gå in som en sorts mäklare och sammanföra användare med en rad olika mobilitetstjänster på ett och samma ställe. På så sätt skapas förutsättningar för fler bilister att bli just mobilister.  

Delad mobilitet är något som spås ha en exponentiell tillväxt de kommande åren, inte bara i Sverige utan också på en global nivå. EC2B, som alltså är en svensk satsning inom just detta segment, är för tillfället på väg att ta steget från startup till scaleup, där planen är att växa i urbana områden på både bostads och företagsmarknaden. Det är således i ett spännande skede som Johanna Grant har kommit in.

– Om mobilitetstjänster kan samordnas i områden, gärna där det finns en mix av både företag och boende, så kan fler dela på tjänsterna. På så sätt blir det kostnadseffektivt och användarvänligt samtidigt som det är mer hållbart, säger Johanna Grant. 

Framöver kommer Johanna Grant vara ansvarig för partners and sales på EC2B, där uppdraget handlar om att nå ut till marknaden och skapa intresse för tjänsten. På platser i Göteborg och i Lund har EC2B redan kommit till användning, men förhoppningen nu är att sprida detta till fler områden i landet. Namnet EC2B, förklarar Johanna Grant, står för att det ska vara ”lätt att vara” men också ”lätt att ta sig från A till B”.

– Det här är en fråga som jag verkligen vurmar för. En bilpoolsbil ersätter fem privata bilar, men tänk då vad som kan hända om vi har en tjänst som kombinerar bilpool, hyrbil, cykelpool och kollektivtrafik, och sedan lägger på beteendepåverkande åtgärder. Då blir det snabbt mycket enklare att resa hållbart, och privat bilägande kan faktiskt utmanas på riktigt.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev