Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kartläggning

Lätt att komma undan med grönmålning

Publicerad: 28 september 2021, 09:44

Bara en gång på lite mer än tio år har ett företag i Sverige fällts och tvingats betala böter på grund av vilseledande marknadsföring.

Foto: Cristian Storto Fotografia

En kartläggning av myndigheternas agerande för att få bukt med vilseledande reklam visar att grönmålande företag under de senaste tio åren aldrig behövt betala något bötesstraff.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetskommunikationJuridikGreenpeaceGreenwash

För en månad sen rapporterade Konsumentverket att den vilseledande miljöreklamen ökat. Nu har miljöorganisationen Greenpeace undersökt hur många företag som blivit fällda för vilseledande miljöpåståenden i reklam. Under drygt tio års tid finns bara ett enda beslut om bötesstraff i domstol och det var i mitten av 2011 som Kia fick betala 400 000 kr.

”Det finns tydliga lagar och riktlinjer som förbjuder annonsörer att använda missvisande miljöargument - sånt som populärt kallas greenwashing. Dock är tillämpningen av dessa lagar under all kritik”, säger Gustav Martner, talesperson reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace, i en kommentar.

För fem år sedan fick Konsumentverket rätt att besluta om vitesföreläggande utan att gå via domstol, men enligt miljöorganisationens kartläggning har detta verktyg inte använts en enda gång. Under de två senaste årens 33 tillsynsärenden har myndigheten bett om frivilliga rättelser.

”Att Konsumentverket, under de fem åren som de haft enklare möjligheter att ge vitesföreläggande för reklam som vilseleder konsumenterna genom osanna miljöpåståenden, inte använt detta verktyg en enda gång är förbluffande”, säger Gustav Martner.

Konsumentverket har besvarat kritiken i ett mejl till Aktuell hållbarhet. De menar att deras uppgift är att få företag att göra rätt och att framgång oftast nås i dialog och inte i domstol: 

”Som statlig myndighet har vi ett ansvar att hushålla med skattebetalarnas pengar. Enligt vår uppfattning är dialogen med företagen den mest resurseffektiva vägen för att nå följsamhet.”

 

Jesper Saltebro

Reporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.