Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunrankning

”Därför är vi dåliga på hållbarhetskommunikation i Sverige”

Publicerad: 23 November 2010, 09:38

Svenska bolag är dåliga på att kommunicera hållbarhet. Det ska den nya kommunikationsbyrån Futerra ändra på. – Du kan inte sälja korv genom att marknadsföra det som död gris, säger en av grundarna.


Nu finns Sveriges första byrå som gör kommunikation om hållbar
utveckling, Futerra, som samlar åtta konsulter med erfarenhet av
kommunikationsstrategi, reklam, PR och expertis inom olika fält av
hållbar utveckling. De erbjuder allt från hållbarhetsredovisningar
till reklamkampanjer.

– Efter ett års diskuterande och planerande med Futerra i England känns det fantastiskt att realisera planerna och lansera världens vassaste varumärke för hållbarhetskommunikation i Sverige, säger Victoria Olausson som är en av initiativtagarna till byrån.

Enligt Kaj Török ligger det svenska hållbarhetsarbetet i internationell framkant, men samtidigt är man dålig på att kommunicera det.

– Sverige har varit och är ledande på hållbarhetsarbete, så det är klart att Sverige ska ha sin egen hållbarhetskommunikationsbyrå, säger Kaj Török med tidigare förflutet på Det naturliga steget.

– Det finns mycket jantelag i Sverige. Man berättar inte hur bra man är eller vad man gör, innan man har gjort något helt färdigt. I England är det ofta tvärtom. Det handlar om att hitta den gröna balansen. Annars kommer svenska bolag ha svårt att klara sig i  den internationella konkurrensen, säger Kaj Török och menar att det handlar om att ett nytt mentalt skifte.

– Miljö- och hållbarhetsfrågor har tidigare kommunicerats som allvarliga samvets- och ansvarsfrågor. Istället för piska ska det vara morötter, säger Kaj Török. Du kan inte sälja korv genom att marknadsföra det som död gris, utan du måste sälja den kulinariska upplevelsen, aromen… på samma sätt är det med hållbarhet. Det handlar om att sälja bilden av den framtid vi vill ha.

Byrån har redan ett stort antal kunder som NCC, Skanska, MQ,
Siemens, Lantmännen, Tieto, Världsnaturfonden WWF, Fairtrade Centre och Norrköpings kommun. Internationellt arbetar byrån för FN, Unilever, Stonyfield, Microsoft, Eurostar med flera.

Konsulter på byrån är Kaj Török, Victoria Olausson, Liv Fjellander, Joel Lindefors, Anna Almberg, Jerker Thorsell, Anna Högberg och Magnus Ljungberg, som är vd för Futerra Stockholm.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.