Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunrankning

Debatt: ”glädjekalkyler oroar klimatkommuner”

Publicerad: 24 April 2012, 11:00

Regeringen får inte underskatta klimatmålen i nationell planering av infrastruktur, skriver företrädare för landets 25 klimatkommuner


Föreningen Klimatkommunerna är oroade över att utsläppen av koldioxid från transporter underskattas i infrastrukturplaneringen. Koldioxidutsläppen får inte underskattas, och regeringen måste ge tydligare riktlinjer för de statliga verkens planering i detta avseende.

Sverige har satt upp ambitiösa klimatmål som bland annat säger att utsläppen av växthusgaser ska minska med 40 procent till år 2020. Riksrevisionens rapport Infrastrukturplanering – på väg mot klimatmålen visar nu att koldioxidutsläppen till följd av transporter underskattats i flera led i den nationella infrastrukturplaneringen.

Klimatkommunerna är oroade över det som framkommit i rapporten. En underskattning av koldioxidutsläppen är problematisk då det sannolikt kommer att leda till att de transportåtgärder och infrastruktursatsningar som genomförs inte är tillräckliga för att nå de nationella klimatmålen.

Klimatkommunernas medlemmar, 25 kommuner, ett landsting och en region, arbetar mot höga klimatmål. Kommunerna bidrar i många avseenden till Sveriges utsläppsminskningar, till exempel genom att ställa om till mer förnybart i energisektorn. Detta är också något som många kommuner, inte minst bland våra medlemmar, lyckats med.

Betydligt svårare är det att komma åt utsläppen från transportsektorn. Trots ett omfattande arbete med bilsnål samhällsplanering och beteendepåverkan lyckas inte ens de mest framgångsrika kommunerna att minska utsläppen från transportsektorn. Detta beror framförallt på att de tunga vägtransporterna på motorlederna ökar, en utveckling som kommunerna inte kan påverka.

Här krävs att den nationella
infrastrukturplaneringen tydligt styr mot lägre utsläpp av koldioxid genom kraftfulla investeringar och styrmedel. Forskningen om andra generationens förnybara drivmedel måste samtidigt påskyndas, inte minst när det gäller de tunga fordonen. Drivmedelsanvändningen måste också effektiviseras, och kraven på miljöfordon skärpas.

Riksrevisonens rapport visar att
den statliga infrastrukturplaneringen verkar baseras på glädjekalkyler. Klimatkommunerna understryker att regeringen inte får undervärdera klimatmålen, utan måste tydligare fokusera på den stora utmaningen som är omställningen av våra transporter, och ge tydligare riktlinjer för detta till de statliga verkens planering. Vi måste bli lika effektiva i detta avseende som när det gäller utsläppsminskningarna inom uppvärmning och industri. Om detta inte görs kommer vi inte att nå klimatmålen, varken på nationell eller på lokal nivå.

Klimatkommunernas styrelse:
Lars Bergwall (C) Lunds kommun (Ordförande)
Karin Thomasson (MP) Östersunds kommun (1:a vice ordförande)
Muharrem Demirok (C) Linköpings kommun (2:e vice ordförande)
Camilla Lindoff (S) Hässleholms kommun
Ewa Lofvar Konradsson (MP) Södertälje kommun
Thomas Olson (FP) Åmåls kommun
Christer Rönnlund (M) Lycksele kommun
Anna Tenje (M) Växjö kommun
Lars Thunberg (KD) Helsingborgs stad
Gustav Andersson (C) Stockholms Läns Landsting (Ersättare)
Marita Bengtsson (S) Lidköpings kommun (Ersättare)

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.