Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunrankning

Experten: Så felar företagen i sin CSR-kommunikation

Publicerad: 20 Mars 2014, 12:45

De flesta företagen i Sverige gör fel när det gäller CSR-kommunikation, om de vill att den ska vara en del av affärsverksamheten. Det säger Johan Florén, chef för ägarstyrning på 7:e AP fonden och tidigare ordförande i Amnesty Business group.


Ämnen i artikeln:

E-handel

Johan Florén menar att de absolut flesta bolagen börjat arbetet i fel ände.
– Det är alldeles för få företag som har gjort den stora viktiga analysen innan de börjat kommunicera sitt ansvarsarbete. Det är tydligt att det inte är affären och värdet som driver arbetet, utan risken för eventuella skandaler, säger han.

Det är av största vikt att ordentligt analysera vad som borde kommuniceras och mot vilka intressentgrupper för att skapa positivt värde för varumärket.
– Och kommunikationen måste spegla ambitionsnivån i hållbarhetsarbetet. Tar man i för mycket blir det greenwash och för lite greenmute, som i sig är ett stort problem, säger Johan.

Tips! Hör Johan Florén tala på konferensen Social Responsibility Day den 26 mars. Läs mer här.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.