Nyheter
Läsare av tidningsmagasin efterfrågar artiklar om hållbarhet
Publicerad: 14 januari 2020, 09:16
Sökningar i magasinsappen Readly domineras av ord kopplade till hållbara livsstilar, säger Linnéa Aguero, kommunikationschef, Readly. Foto: Readly/Magnus Glans
Magasinsappen Readlys kunder efterfrågar i allt större utsträckning artiklar kopplade till hållbarhet och hållbara livsstilar. Bland de mest sökta ämnena 2019 återfinns ord som vego, elbil och loppis.
Appen Readly kan beskrivas som ett Spotify för tidningsmagasin. Betaltjänstens användare får tillgång till artiklar i 4 800 magasin från hela världen. Vägen in till materialet går via ett sökverktyg där användarna antingen skriver in ett magasins titel eller ett ämne som är av speciellt intresse.
När Readly nu sammanställt ämnessökningarna i Sverige under förra året markeras ett tydligt intresse för artiklar om en hållbar, klimatsmart eller cirkulär livsstil. På första plats återfinns vego, följt av retro. På femte plats kommer loppis och elbil hamnar på plats tio. Readly har också statistik om vad som röner störst intresse i enskilda magasin som är anslutna till tjänsten. Till exempel var Vi Bilägares artiklar om Tesla 3 de mest eftersökta i den titeln under förra året.
SÖKTA ORDEN HOS READLY UNDER 2019:
1. Vego
2. Retro
3. Yoga
4. Sticka
5. Loppis
6. Brott
7. LCHF
8. Godis
9. Elbil
10. Fortnite
– De sökmönster vi ser bekräftar att människor med olika intressen vill ställa om sin livsstil genom att göra aktiva medvetna val. Hållbarhet präglar mer eller mindre majoriteten av de ämnesområden som magasin och tidningar tar upp i dag - allt från mat- och inredningstidningar till rese- och motortidningar, säger Linnéa Aguero, kommunikationschef, Readly.
Sökningar i appen Readly domineras av ämnen kopplade till hållvbarhet Foto: Readly
Enligt Linnéa Aguero skiljer sig sökmönstren inne Readly sig från Google och andra allmänna sökmotorer:
– Sökningarna i magasin är oftast ämnen som kan ge inspiration, kunskap och bjuda på underhållning, snarare än att få snabba svar på specifika frågor.