Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Social hållbarhet

Röda Korset gör omvänd Black Week

Publicerad: 22 november 2021, 11:00

Black Friday-protest i Malmö år 2020.

Foto: Johan Nilsson/TT

Röda Korset konstaterar att de 13,5 miljarder kronor som svenskarna spenderade på förra årets Black Week skulle räcka till att ge mat till 40 miljoner familjer i nöd.


Ämnen i artikeln:

KlimatångestKonsumtion

I dag startar den så kallade Black Week, butikernas reavecka som föregår Black Friday och som av handeln beskrivs som startskottet på julhandeln. Flera organisationer och företag har inför black week protesterat mot den konsumtionshets veckan innebär. Ett nytt drag kommer i år från Röda Korset som i stället för att sänka sina priser nu dubblerar priserna under veckan. Det handlar om priserna i Röda Korsets gåvoshop som nu blir 100 procent dyrare. 

”I år gör vi vår egen version av Black Week där vi dubblar priserna för att uppmärksamma att allt fler människor drabbas av väderrelaterade kriser och katastrofer, vilka blir fler och värre på grund av klimatförändringarna. I all sin enkelhet kan kampanjen förklaras som ”köp en, betala för två – hjälp dubbelt så många”, säger Per Westberg, insamlingschef på Svenska Röda Korset, i en kommentar. 

Röda Korset skriver att deras kampanj syftar till att erbjuda ett hållbart alternativ till den konsumtionshets och rea-hysteri som organisationen anser råder under Black Week. Röda Korset berättar i samband med kampanjen att nya studier från Röda Korsets Klimatcenter i Haag visar att cirka 108 miljoner människor i dag är i behov av humanitärt stöd till följd av klimatförändringar. Vidare skriver Röda Korset att svenskarna under förra årets Black Week handlade för 13,5 miljarder kronor och att dessa pengar skulle räcka till mat för nästan 40 miljoner familjer i nöd eller sjuksköterskor nog för att vaccinera vartenda barn i världen mot till exempel polio och mässling.

 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

KlimatångestKonsumtion

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.