Alla vet att resan måste bli hållbar men få vill ändra sina resvanor

Medvetenheten om att beteendet kopplat till resandet måste förändras för miljön och klimatets skull är stor, men det är någon annan som ska göra det. Det konstateras i två stora undersökningar som presenterades i dag på elbilsmässan i Göteborg.

Thomas Ingenlath Polestar vill konkurera med Tesla. Medan eldriven kollektivtrafik är och kommer att vara alternativet för flertalet, som spårvagnen från 1902 och Mercedes självkörande minibuss i framtiden. Foto: Björn Anderberg

Intresset för elbilar och nya typer av fordon för mobilitet i städerna är stort. Det visar om inte annat utvecklingen för elbilsmässan i Göteborg som på tre år har gått från en litet nischevenemang till en fullskale-mässa på 15 000 kvadratmeter, med ett 20-tal fordonstillverkare på plats och tio prestigefyllda premiärvisningar av elfordon. Av dessa röner Poelstar 2 störst intresse. Det Volovägda bilmärket vill nu på allvar ta sig in på de marknader där Tesla dominerar.
– Med Polestar 2 ska vi på allvar visa kunderna att vi har något speciellt i samma segment som de finner en Tesla. Men priset är fortfarande högt och vi måste på sikt vara med och se till att elbilen blir mer mainstream och överkomlig för fler, säger Thomas Ingenlath, bildesigner och vd för Polestar.

Polestar designas och utvecklas i Göteborg, men byggs i Kina. Den nya modellen börjar att serietillverkas i februari 2020 och ska på sikt finnas på marknaden i olika versioner för mellan  400 000 och 600 000 kronor.

Det är lätt att bländas av nyputsade elbilar i mässbelysning. Men frågan är vem som har råd och hur snabbt omställning kommer att gå. Två undersökningar mobilitet och resemönster presenteras på bilmässans första dag. Den ena gjord på uppdrag av E-Car Expo visar att sju av tio gillar elbilar och gärna skulle ha en om de verkligen kunde. Betydligt färre befinner sig i den verkligheten. Åtta av tio upplever sig inte ha råd med en elbil, sex av tio är tveksamma till om elbilsbatterier verkligen är hållbara och sju av tio tror att laddpunkterna inte räcker till.

Den andra undersökning, presenterad av Västtrafik, visar också på en stor insikt om att en förändring är på gång och nödvändig. Men det är i första hand andra som ska göra förändringen. I den undersökningen svarar 63 procent av tillfrågade Göteborgare att fler kommer att åka kollektivt, samtidigt som de själva bara tänker öka sitt kollektivresande med 25 procent. 39 procent tror att fler kommer använda bilpoler, men bara 4 procent skulle själva kunna tänka sig den lösningen. Samåkning visar ett resultat i samma riktning, 33 procent tror att andra vill samåka, men bara 4 procent vill göra det själva.

Samtidigt finns de tecken på en snabb elektrifiering i kollektivtrafiken, här representerad av Västtrafik.
– Det nationella målet om 70 procents fossiloberoende i fordonsflottan har vi redan nått i vår verksamhet, nu jobbar vi vidare mot vårt mål på 90 procent. Och när marknadsandelen för privata elbilar är under 1 procent, så ligger vi i vår verksamhet på 45 procent eldrift i dag och går mot 65 procent med vår nya elbussupphandling, som gör att vi snart har norra Europas största elbussflotta, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.

Elbilsmässan i Göteborg öppnade i dag för branschen och tar emot allmänheten under hela helgen.