Ambassadören: Europa behöver inte vara oroliga för det kinesiska elbilsundret

I dag regerar Kinesiska intressen i svensk bilindustri med kontrollen över både Volvo och Nevs. Och mer kommer. Kinas Sverigeambassadör Gui Congyou förklarar i en intervju med Aktuell Hållbarhet landets regering gärna ser fler kinesiska investeringar i Sverige och svenska investeringar i Kina. 

Gui Congyou, Kinas ambassadör i Sverige, har en lång karriär i utrikesförvaltningen. Innan han kom till Sverige var han under två perioder stationerad på ambassaden i Moskva.

Fokus Kina på årets stora konferens Ekotransport 2030 – anmäl dig här. 

Under kommunistpartiets 19:e kongress i höstas gavs miljö och hållbarhet en mer framträdande roll än tidigare. Målet, ”ett vackert Kina”, ska nås senast år 2035, och Kina tar gärna hjälp av omvärlden för att nå ända fram. Aktuell Hållbarhet träffade Kinas Sverigeambassadör Gui Congyou och ställde frågor om miljö och utveckling

Kinesiska intressen kontrollerar i dag Volvo Cars genom Geely. Den svenska elbilstillverkaren Nevs har en kinesisk ägare. Hur ser du på Kinas roll i svensk bilindustri?
– När Geely köpte Volvo Car år 2010 hade bolaget stora svårigheter med år av förluster, få trodde på framtiden för dem. Förvärvet väckte också många frågor. Åtta år senare ser vi ett helt nytt bolag som slår försäljningsrekord i Sverige, USA och Kina. Bara på den kinesiska marknaden sålde Volvo förra året över 100 000 bilar. I dag ser vi på Volvo-Geely-projektet som ett framgångsrikt exempel på samarbete mellan Kina och Europa. Det har fått ett erkännande i breda kretsar och Kina uppskattar den positiva attityden till Geely som Volvo Cars ägare visat. Projektet har också främjat andra kinesiska investeringar i Sverige. År 2012 köpte Nevs upp de 75-åriga Saab och efter flera år av utveckling ser vi snart Nevs entré på elbilsmarknaden.

Samtidigt finns det i Sverige en misstänksamhet mot kinesiska företag som inte drabbar investerare från Europa och USA. Ett sådant exempel var planerna på en ny hamnanläggning i Lysekil där projektet till slut inte gick att förverkliga.
– Det har vi noterat, men jag vill lyfta fram att de här projekten gagnar båda parter. Mellan Kina och Sverige finns det en lång tradition av vänskap och vår ekonomier passar varandra. Och det finns fortfarande en stor potential i ömsesidiga investeringar. Vi anser att det finns ett gemensamt intresse som båda parter tjänar på. Kinesiskt kapital kan leda både till arbetstillfällen i Sverige och vara en kanal till de asiatiska marknaderna. Jag vill också poängtera att det vi talar om här är investeringar som sker på marknadsmässiga villkor, till 100 procent inom de kommersiella regelverken.

Om vi vänder på förhållandena, hur kan svenska företag bidra till en miljö- och klimatvänlig utveckling i Kina.
– När vi ser på Sverige ser vi ett land som tidigt insåg att luftföroreningar och industriutsläpp måste hanteras och som är ett av de första länderna i världen med fokus på hållbarhet. Sverige har därmed viktiga erfarenheter när det gäller att hantera samhället på en klimat- och miljövänligt sätt.

Kina arbetar med program för bättre luftkvalité i de stora städerna. Framförallt i Peking har det arbetet varit framgångsrikt. Vilka politiska beslut ligger bakom den utvecklingen?
– På den 19:e partikongressen togs flera beslut som handlar om hur luften och miljö i städerna ska bli bättre. Det finns flera exempel på åtgärder som främjat den här utvecklingen. En sådan är det stora systemen med lånecyklar som är mycket populära i städerna. En annan är den breda satsningen på höghastighetståg mellan folkrika områden. När elbilsproduktionen nu fortsätter att utvecklas finns det hopp om att vi ska kunna bygga ett transportsystem som till stor delar bygger på cyklar, elbilar och höghastighetståg, alla tre fossilfria lösningar.

Den koldioxidfria strategin är förstås en utmaning för industrin. Har Kina klarat av förändringarna med bibehållen tillväxt?
– Vi letar efter lösningar som balanserar dessa olika intressen. Prioriterat är att bygga ut förnybara energikällor och minska användningen av kol. Kina är i dag störst i världen både på sol och vindenergi och även det land som satsar mest på kärnkraft. Vi satsar också stort på att ersätta kol med naturgas. År 2015 upphörde användningen av kol för uppvärmning i hela Peking innanför den femte ringleden. Och året efter upphörde kolanvändningen i hela Peking.

Inom en snar framtid kommer Kina kunna exportera elbilar. Om bilbyggarländer i andra delar av världen väljer att skydda sin bilindustri med protektionistiska åtgärder. Hur reagerar Kina då?
– Det viktigast skälet till att Kina väljer att satsa på elbilar är att vi vill förbättra luftkvaliteten och energisäkerheten. Men tillväxten i den här industrin saknar motstycke i modern tid, den är epokgörande. Vi säljer mest elbilar i hela världen och då möter vi förstås risken att drabbas av protektionism. Men egentligen behöver inte bilindustrin och regeringarna i Europa vara oroliga. För det första är efterfrågan redan i dag enorm i Kina. För det andra kommer Kina inte att tillverka sina elbilar bakom stängda dörrar. Vi vill samarbeta med andra parter och är villiga att dela vinsten.

På konferensen Ekotransport 2030 som äger rum i Stockholm den 18 april kommer en större kinesisk delegation att berätta om Kinas stora omställning av transportsektorn. Anmäl dig till konferensen här.