Ikeas och UNHCR:s Pride­samarbete en varumärkes­succé

Tänk dig att du är förföljd av polis, myndigheter och lokala gäng. Du riskerar fängelse, spöstraff och kanske till och med döden. Inte ens hemma är du säker när dina föräldrar och syskon tar avstånd från dig. Inte för att du tagit högljudd politisk ställning, deltagit i demonstrationer eller andra aktioner, utan bara för att du är den du är.

Så här har vardagen sett ut för många av världens HBTQ-flyktingar innan de tvingas att lämna sina hem.
FN:s flyktingorgan UNHCR skyddar homosexuella, bisexuella, inter­sexuella och transpersoner på flykt och hjälper dem att återuppbygga sina liv på en säker plats.

Under sommarens Pridefestival valde Ikea Sverige att lansera en regnbågskasse som såldes för 25 kronor. Hela överskottet gick till UNHCR:s arbete för att skydda HBTQ-flyktingar. Kassen fick stor uppmärksamhet i media, såldes slut på ett par dagar och jag gissar att den varumärkes­stärkande effekten för Ikea som ett modernt företag med starka humanitära värderingar var avsevärd.

En mätning visade att Ikea och UNHCR tillhörde de varumärken som nämndes mest i samband med Pride.

HBTQ-personer må vara en av världens mest förföljda grupper, men det är också en attraktiv konsument- och kundgrupp, där många företag ser möjlighet till tillväxt. Risken finns förstås för ”rainbow-washing” med kommersiellt syfte av företag med ytligt engagemang i rättighetsfrågor.

I just Ikeas fall hade företaget bara några veckor före Pride-festivalen fått praktisk möjlighet att visa att det inte bara handlar om vackra ord. I början av juli uppmanade den polske biträdande justitieministern till bojkott mot Ikea sedan en anställd fått sparken efter att ha hetsat nedsättande mot HBTQ-personer med citat från Gamla Testamentet. Men Ikea lät sig inte skrämmas, utan vidhöll att företaget strävar efter att vara en trygg, inkluderande arbetsplats i alla länder där man verkar.

”Delar man inte de värderingarna är inte Ikea rätt ställe att arbeta, sa Annika Mohlin, pressansvarig på Ingka group som är den största av franchisetagarna inom Ikea.

Heja Ikea, tycker jag! Vi är stolta över att ni vill samarbeta med Sverige för UNHCR. Att Ikea Foundation råkar vara den största privata givaren till UNHCR gör inte saken sämre: nästan 2 miljarder kronor sedan 2010 till människor på flykt.