Återanvändning som affärsidé – så tjänar skåneföretaget pengar på trasiga returer

Genom att hjälpa försäkringsbolag och e-handelskedjor att ta till vara på trasiga föremål och returer ser Godsinlösen till att saker som annars skulle kastats kommer till användning.

Foto: Glavo/Pixabay

Under 1990-talet tog försäkringsbolagen fram en modell som innebar att man slutade lägga tid på skadecertifiering av föremål där värdet understeg 15 000 kronor. Istället för att samla in och ta hand om de skadade föremålen betalades pengarna bara ut till försäkringstagarna.

Men när de smarta telefonerna kom förändrades situationen. Idag gäller de flesta sakärenden som försäkringsbolagen får in smarta telefoner. Det har fått ekonomiska konsekvenser som ingen hade kunnat förutse. Ur ett hållbarhetsperspektiv innebär det samtidigt ett enormt resursslöseri när mobiltelefoner blir liggande i byrålådorna hos försäkringstagarna, istället för att tas till vara så att de viktiga och sällsynta ädelmetallerna i dem kan återvinnas.

Christian Jansson såg problemet och fick en idé. 2012 startade han bolaget Godsinlösen. En av de första saker han gjorde var att kontakta försäkringsbolagen för att föreslå en förändrad försäkringsmodell.
– I våra möten med försäkringsbolagen presenterade vi en ganska enkel idé som innebar att de skulle begära in produkterna först, innan de betalade ut ersättning. I bästa fall kunde det leda till att man kunde ersätta trasiga eller förstörda produkter, med likvärdiga reparerade, berättar han.

I dag samlar Godsinlösen in mellan 70 000 och 80 000 trasiga telefoner från försäkringsbolagens kunder varje år.
– Vi tillämpar likaprincipen, om du lämnat in en Iphone 7 får du tillbaka en Iphone 7 men det behöver inte nödvändigtvis vara din, säger Christian Jansson.

Responsen har varit god hos såväl försäkringsbolagen som deras kunder.
– Ofta är det ju bättre för försäkringstagaren att få en likvärdig produkt än att få en mindre summa pengar utbetalade. För försäkringsbolagen handlar det ju om väldigt mycket pengar. När försäkringstagarna tvingas lämna in sina skadade produkter har det visat sig att tre av tio självmant hoppar av sitt ärende. Det innebär 30 procents besparingar för försäkringsbolagen.

Det började med mobiltelefoner men i dag hanterar Godsinlösen allt från soffor till cyklar. Eftersom affärsidén går att tillämpa på fler branscher har Godsinlösen också utvecklat ett liknande koncept för att hantera e-handelns problem med returer.
– Ofta överstiger kostnaderna för att hantera returerna varornas värde. Vi tar hand om en del av returerna som vi säljer vidare via vår egen plattform, blocket och vår fysiska butik Returhuset som ligger mellan Malmö och Lund. Vi har också insett att vi är ganska vassa på cirkulär ekonomi så i dag har vi ett affärsben med konsulter som hjälper storbolag att fylla deras hållbarhetsredovisningar med innehåll. Nu jobbar vi till exempel med NCC. De håller på med en rivning och vi gör en återbruksinventering för att se vad de kan ta till vara på. Bolagen är inte så bra på återbruk så det är lågt hängande frukter, berättar Christian Jansson.