Axfoods nya mål: halvera matsvinnet i butikerna

Dagligvarukedjan Axfood vill halvera matsvinnet i alla butiker till år 2025 och kommer framöver redovisa hur mycket mat som slängs i koncernen. Hållbarhetschefen Åsa Domeij ser en utveckling där det blir vanligare att livsmedelskedjor rear ut varor som närmar sig bäst före-datum för att minska på svinnet.

Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij menar att det behövs ett nationellt mål för minskat matsvinn. Foto: Press/Axfood

Dagligvarukedjan Axfood har satt som mål att halvera matsvinnet från Hemköp, Willys, Axfood Snabbgross och Dagab till år 2025. En följd av det nya målet är att Axfood även kommer börja redovisa sitt matsvinn på årsbasis. Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, säger till Aktuell Hållbarhet att matsvinnet i dag ligger på cirka 1,5 procent av omsättningen och meddelar att de exakta siffrorna publiceras i kommande hållbarhetsrapport.

Sveriges samlade matavfall ligger i dag på 129 kilo per person och år enligt Naturvårdsverket. Livsmedelsbutikerna är den del i kedjan som står för den lägsta andelen av matsvinnet, jämfört med hushållen som står för nära tre fjärdedelar av allt matsvinn i Sverige.

En överslagsräkning av Axfoods omsättning år 2017 visar att matsvinnet i butiken inte ligger på en obetydlig nivå; matsvinnet motsvarar ett värde på cirka 700 miljoner kronor enbart i Axfood-koncernen. Och Naturvårdsverkets uträkningar visar att det totala matavfallet i Sveriges livsmedelsbutiker under 2016 låg på 30 000 ton.
– Även om matsvinnet i handeln är det led som är lägst är det ändå väldigt mycket mat i ton som slängs. Det kommer man inte ifrån om man lägger ihop allt svinn i livsmedelsbutiken. Det mesta som slängs är frukt och grönt, säger Åsa Domeij.

Det nya målet och beslutet att redovisa matsvinnet är ett sätt för Axfood att få en bättre koll på sitt eget hållbarhetsarbete. Dagligvarukedjan avser bland annat att fortsätta utveckla sina beställningsrutiner och experimentera vidare med prissänkning av varor med kort datum för att minska på matsvinnet.

Samtidigt är beskedet från Axfood ett sätt att signalera till politiker att det behövs mål och tillhörande rapportering av matsvinn på nationell nivå. Frågan har varit aktuell i och med den nya livsmedelsstrategi som regeringen presenterade i början av 2017, men ännu har inget mål presenterats.
– Om man fattar ett formellt mål på politisk nivå behöver man utse en myndighet som arbetar med statistik, uppföljning och styrmedel. Därför är det viktigt att politikerna inte bara pratar utan tar beslut om ett mål för minskat matsvinn, säger Åsa Domeij.

Matsvinn är numera en prioriterad hållbarhetsfråga bland flera av de stora livsmedelskedjorna. Åsa Domeij berättar att det i dag finns en allt större grupp av konsumenter som är engagerade i frågor om livsmedels miljöpåverkan och matsvinn vilket gör det mer självklart för branschen att arbeta med de här frågorna.

I framtiden ser hon en utveckling där det sannolikt kommer bli vanligare att sänka priser på varor som närmar sig bäst före-datum. Samtidigt tror hon att det kommer bli allt mer vanligt med restauranger inne i livsmedelskedjorna, med syfte att kunna tillvarata maten innan den blir dålig. Hon ser även en utveckling där vanliga livsmedelsbutiker kan börja sälja ut varor som har passerat bäst före-datum, allt eftersom attityder hos kunder förändras.

Kan okräsna kunder räkna med att göra fler klipp i framtiden?
– Jag tror att det kommer bli mycket vanligare att sänka priser på varor med kort datum i alla livsmedelskedjor, vilket mycket beror på ändrade attityder i samhället kring matsvinn. I dag tycker kunderna att det är något positivt men om man går tillbaka tio år i tiden tyckte man att det inte var tillräckligt fint med gamla varor. Nu är det snarare dumt att inte ha den här typen av utförsäljning, säger Åsa Domeij.