Bättre luft ökar kinesers livslängd med fem år

Enligt en amerikansk studie kan kineserna nu njuta av livet i upp till fem år extra på grund av den förbättrade luftkvalitén. 

Foto ovan: Kentaro/ Flickr. Foto nedan: ahenobarbus/ Wikimedia Commons

År 2014 förklarade Kinas regering krig mot luftföroreningarna som höll flera av landets största städer i ett hårt grepp. Anledningen till beslutet var effekterna som luften hade på invånarnas hälsa. Bland annat kom ett internationellt forskarteam fram till att kinesernas livslängd på sina håll förkortades med fem år på grund av dödliga partiklar i inandningsluften. Till exempel vårdade ett barnsjukhus i Peking över 7 000 patienter för luftvägssjukdomar per dag år 2013.

Fyra år senare är läget ett annat. Enligt en studie publicerad av universitetet i Chicago har Kinas luftkvalitet förbättrats så till den grad att invånarnas förväntade livslängd har ökat med i snitt 2,4 år. I staden Xingtai som tillhörde en av de tio mest förorenade städerna i landet har invånarnas livslängd ökat med hela 5,5 år. Samtidigt har koncentrationen av små inandningsbara partiklar, även kallade PM2.5 halverats mellan åren 2013 till 2017. I Peking har koncentrationen av samma partiklar minskat med 30 procent, vilket har lett till att mer än 20 miljoner invånare förväntas att leva 3,3 år längre.

Kinas mest förorenade städer har främst legat i de norra delarna av landet, vilket beror på regeringen sedan 1950-talet har subsidierat kol för uppvärmning av hushåll belägna ovanför floden Huai. Tilltaget beräknas, enligt en artikel publicerad i den vetenskapliga tidskriften PNAS förra året, ha reducerat invånarna i de norra delarnas livslängd med 3,1 år.

Nu återstår det att se om Kina i och med befolkningsökningen kommer att kunna fortsätta på den hållbara banan och förlänga invånarnas liv ytterligare.

Sedan tidigare har en studie vid Stockholms universitet kunnat konstatera att invånare i Stockholm, Göteborg och Malmö lever ett år längre i dag än för 25 år sedan, vilket beror på mindre luftföroreningar från vägtrafiken.

Läs mer om den kinesiska studien här och den svenska studien här.