Begränsat stöd för kilometerskatt för personbilar

Bara 38 procent av svenskarna vill ha en kilometerskatt för personbilar. Något som enligt IVL Svenska Miljöinstitutet kan vara nödvändigt.

I en ny Sifo-undersökning svarar 38 procent av tillfrågade svenskar att de kan tänka sig en kilometerskatt. Om en kilometerskatt införs anser cirka 66 procent att skatten i så fall bör vara lägre på landsbygden än i städerna. Stödet för kilometerskatt är lägst i Stockholmsregionen.

Bakom undersökningen står IVL Svenska MIljöinstitutet som i ett pågående forskningsprojekt studerar hur en svensk kilometerskatt för personbilar skulle kunna se ut. IVL konstaterar att många länder tittar på alternativa sätt att beskatta vägtrafiken i samband med övergången från fossila drivmedel till elbilar.

Drivmedelsskatt, som i dag är den vanligaste beskattningen av vägtrafik, väntas ge allt mindre intäkter för stater.
“I dag kommer betydande intäkter från drivmedelsskatter och där kommer det att bli ett bortfall på sikt när elbilar tar över. Samtidigt kommer många samhällskostnader finnas kvar i elbilssamhället. Vägar behöver fortfarande underhållas, bildäck genererar slitagepartiklar och buller, och sjukvårdskostnader för trafikolyckor uppstår oavsett om bilen drivs av el eller bensin. Det är hög tid att börja fundera på den framtida finansieringen redan nu”, säger Cecilia Hult, biträdande projektledare på IVL, i en kommentar.