Bilbromsar lika illa som dubbdäck

Bilarnas skivbromsar ger upphov till lika mycket partiklar i luften som dubbdäck och avgaser. Dessutom är partiklarna mycket små och kan därför hålla sig svävande under längre tid. Det visar forskning vid KTH.

Forskare vid den tekniska högskolan KTH i Stockholm har utfört tester kring bilbromsar i både laboratoriemiljö och med verkliga bilar.
– Vi har tittat på utsläpp från bilar, hur de alstras, vilka ämnen det handlar om och hur stora partiklar är. Vi har via tester kommit fram till att partiklar från bilens skivbromsar är mindre än tio mikrometer och går ner till nanostorlek, vilket gör att de kommer djupt in i människokroppen när vi andas, säger Ulf Olofsson, professor och prefekt vid institutionen för maskinkonstruktion på KTH i ett pressmeddelande

Partiklar genereras
hela tiden bilen körs eftersom bromsbeläggen ligger an mot skivorna hela tiden för hålla dem rena, men störst blir utsläppen förstås vid vid inbromsning.
Partiklar som är mindre än tio mikrometer är så lätta att de kan sväva i flera timmar och till och med flera veckor om de närmar sig nanostorlek. Om de inandas fastnar de i lungorna och kan skapa luftvägssjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer, uppger KTH.

Bilbromsarna innehåller
metaller som koppar och järnoxid som är farligt att andas in. Ulf Olofsson tror att mängden partiklar skulle kunna reduceras med 30 procent genom att använda andra material, även om det innebär mindre effektiva bromsar. I USA har bromsarna vad KTH kallar ”mindre aggressiva belägg”, men i Europa är kraven på bromsarnas effektivitet anpassade efter hastigheterna på tyska motorvägar.
– Vi tillåter inte sådana hastigheter i Sverige. Så amerikanska bromsar är nog fullt tillräckliga, säger Ulf Olofsson.