Bildspel: Tidernas värsta greenwash-reklamer!

Miljöaktuellt listar några av tidernas värsta greenwash-reklamer. Spana in bildspelet!

Allt fler konsumenter vill ta ansvar för miljön – handla ekologiskt, miljövänligt och klimatsmart. Allt fler människor vill också konsumera rättvist, inte handla från företag som ger svältlöner eller använder sig av barnarbete.

Och det har företagen förstått. Därför möter svenska konsumenter dagligen reklam om tjänster och varor som tillverkats med låg miljöpåverkan och stort socialt ansvar. Sant är det att företagens hållbarhetsarbete har ökat avsevärt. Samtidigt kan det också vara ett kommersiellt knep, då företag som inte satsar på hållbarhet i dag kanske inte finns i morgon.

När pressen att framstå som hållbar växer, så kan det finnas en risk att vissa företag tar genvägar. Dessa genvägar kallas ”greenwash” och handlar om företag som använder sig av falsk marknadsföring för att framställa sig som mer hållbara än vad de egentligen är.

Missa inte bildspelet nedan om några av tidernas största greenwash-tabbar.