Biodrivmedelsförslag skapar debatt

Energimyndighetens nya rapport om reduktionsplikten blåser liv i debatten om biodrivmedel. Flera hållbarhetsprofiler ifrågasätter bränslen från skog och mark.

Debatten om biodrivmedels vara eller icke vara har tagit fart igen. Mostphotos/Twitter

Som tidningen Aktuell Hållbarhet beskrivit under våren ifrågasätter en rad forskare, företag och organisationer nyttan med biodrivmedel. Bland annat handlar det om konflikter med markanvändning, livsmedelsproduktion och bevarande av biologisk mångfald. Och när nu Energimyndigheten presenterar förslag på hur reduktionsplikten ska utvecklas tar debatten om biodrivmedel ny fart. Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, skriver på Twitter att Energimyndigheten har överlämnat ett av mandatperiodens viktigaste klimatförslag, med hänvisning till att myndigheten vill blanda in mer biodrivmedel i bensin och diesel.

Men hållbarhetsprofiler som Johan Ehrenberg, PM Nilsson och Carl Schlyter vänder sig mot en sådan utveckling. Som svar på Svante Axelssons inlägg skriver PM Nilsson, ledarskribent på Dagens industri som ofta kommenterar klimat- och miljöpolitik, att biodrivmedel är ett stickspår och att mer kol måste bindas framöver, inte eldas upp. Johan Ehrenberg, samhällsdebattör och vd för Egen El, kommenterar i sin tur att Energimyndighetens förslag riskerar att förlänga fossilbilen ytterligare.
”Det blir lika mkt utsläpp per km räknat på den tid vi har på oss att bryta utsläppskurvan”, skriver han.

Han får medhåll av Carl Schlyter som skriver att biodrivmedel gör föga klimatnytta per förstört ekosystem.
Svante Axelsson känner igen argumenten men är förvånad att de dyker upp nu.
– Jag är förvånad över det höga tonläget med tanke på att vi redan använder biobränslen i värmesystemet. Ska vi då gå tillbaka till olja i värmepannor som på 70-talet? Det finns ingen prognos som visar att vi klarar klimatmålen utan biobränsle, säger han till Aktuell Hållbarhet.

Han håller samtidigt med om att det finns en inneboende konflikt mellan biodrivmedel och exempelvis bevarande av biologisk mångfald.
– Det är många sektorer som ska ställas om och alla kan inte gå över till biodrivmedel. Nu behövs det i trafiken till dess att elektrifieringen tar över. Sedan behövs det för flyget. Men det räcker inte till alla samtidigt.