Bioenergibranschens vd:ar i bistert utspel: ”Politiken sviker förnybart”

Under klimattoppmötet i Paris har de svenska politikerna backat i en avgörande fråga – bioenergin. Det upprör både konsumenter och företagare i transportsektorn som nu känner sig lurade.

Karin Varverud vd Energifabriken AB.

I dag gör det biodrivmedel som utvecklas i Sverige en stor klimatnytta och både tekniken och volymerna utvecklas positivt, skriver företrädarna Anna Brynås vd, koncernchef Swedish Biogas International, Karin Varverud vd Energifabriken AB, Lars Lind vd, Perstorp BioProducts AB och John Askling ordförande Cleantech Östergötland.

Företrädarna för branschen skriver i en debattartikel för NyTeknik att den enda lösningen är att Sverige mobiliserar rejält:
”Om inte statsminister Stefan Löfven agerar snabbt och bestämt riskerar den svenska framgångssagan med bioenergi att ta allvarlig skada. Sverige går då också miste om den tillväxt, de jobb och de exportmöjligheter som dessa svenska företag genererar.”

Förnybar energi är en högt prioriterad fråga i EU och Sverige. Satsningar på innovativa företagare, forskning, utveckling och koldioxidskatt har gett resultat i form av bland annat drivmedel med lägre miljöpåverkan. Företrädarna skriver att deras förhoppningar är att kunna bidra till en snabbare klimatomställning och samtidigt öka tillväxten och sysselsättningen runt om i hela landet, men att politiken inte följer med.

I Sverige minskar klimateffekten med mellan 50 och 95 procent med de biodrivmedel som dominerar på marknaden och samhällskostnaderna i form av miljöskador är lägre än från fossila bränslen.

Företrädarna skriver att politiken sätter käppar i hjulet då de med syfte att biodrivmedel inte ska få bli billigare än bensin och diesel har den förra och nuvarande regeringen sedan 2013 höjt energiskatten för låginblandad etanol, samt låg- och höginblandad biodiesel (FAME) i flera steg. Inom kort höjs energiskatten även för höginblandad etanol.

De menar att den sammanlagda effekten är ett svek mot bilköpare, transportföretag, fordonstillverkare och bränsle producenter och bränsle leverantörer. Detta ”krångelsystem” som debattörerna kallar det, bidrar till att investeringsviljan i branschen minskar.

Läs hela debattartikeln här.