Brister i infrastrukturen sätter stopp för elbilar

Trots supermiljöpremien har försäljningen av elbilar inte nått de nivåer regeringen hoppades på. Anledningen är bland annat brister i infrastrukturen och svårigheter att "tanka" sin elbil hemma menar forskare.

Två år har gått sedan regeringen införde den så kallade supermiljö­premien på 40 000 kronor vid köp av el- och hybridbilar. Men under förra året betalades bara 1546 av de 2000 premier som Transportstyrelsen budgeterat för ut. Det rapporterar Dagens Nyheter.

Enligt flera forskare som DN talat med har den bristande infrastrukturen bromsat försäljningen av elbilar. I år lanseras flera nya el- och hybridmodeller och branschen hoppas att försäljningen ska tredubblas. Men för att detta ska ske räcker det räcker inte med att subventionera kostnaden för själva bilen, man måste också se till att det går att ladda bilen i hemmet och på arbetsplatsen. Det säger Harry Frank, professor i innovationsteknik, vid Kungliga Vetenskapsakademien till Dagens Nyheter.

– I dag är det i praktiken omöjligt att ha elbil om du bor i bostads- eller hyresrätt, för det finns sällan några vettiga laddningsmöjligheter i garagen, säger Harry Frank.

Även regeringens utredare i frågan, professor Thomas B Johansson, efterlyser stora investeringar i infrastruktur.

– Om man ska uppnå regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, då gäller det att sätta igång nu.

I Norge och Holland har stora statliga subventioner och satsningar på laddningsstationer bidragit till att marknadsandelen i de länderna är fem gånger så stor som i Sverige.

– Det är uppenbart att den borgerliga regeringen inte har gjort tillräckligt. Vi måste få en genomgripande strategi för en nationell infrastruktur för laddningsstolpar. Då handlar det både om att konvertera motorvärmare och att installera nya laddare på arbetsplatser, hotell och andra platser där man tar rast, säger Anders Ygeman, ­Socialdemokraternas talesman i infra­strukturfrågor till Dagens Nyheter.