CargoXpress ska minska transporternas miljöpåverkan

För att effektivisera lasttransporter har KTH-forskare varit med och utvecklat ett fartyg med lägre miljöpåverkan än konventionella motsvarigheter.

KTH-forskarna Anna Hedlund-Åström, Kushink Bazaz och Katja Tasala har varit inblandade i utvecklingen av CargoXpress – ett fartyg som minskar miljöpåverkan med 12 procent jämfört med godstransporter med lastbil och 16 procent jämfört med konventionella fartyg. Forskarnas roll har bland annat varit att arbeta med livscykelanalys och livscykelkostnadsanalys, skriver KTH i ett pressmeddelande.

– Syftet med forskningen har varit att förenkla lasttransport, framför allt i södra Europa. Vi tycker att vi har mycket lastbilar här i Sverige, men i södra Europa är det än värre. Syftet är också att i framtiden kunna nyttja hamnar som idag inte är möjliga att använda. Dagens fartyg kräver nämligen olika typer av kranar som inte alltid finns tillgängliga i små och medelstora hamnar. Det är också därför som det sitter en kran på fartyget, säger Anna Hedlund-Åström.

Innovativa koncept och teknologier kombinerat med effektiv av- och pålastning i hamnarna är nyckeln till fartygets lägre bränsleförbrukning.

– Det nya fartyget är utrustat med en kran som möjliggör av- och pålastning vid små och mellanstora hamnar där infrastruktur och logistik saknas. Även om CargoXpress håller en lägre hastighet jämfört med konventionella containerfartyg reducerar kranen tid i hamn vilket resulterar i att transporttiden blir likvärdig, säger Katja Tasala Gradin.

För drift använder fartyget flytande naturgas. Dessutom finns alternativa energikällor som vindkraft via en segelvinge samt solenergi via solceller, vilket bidrar till att minska den totala bränsleförbrukningen.

Projektet finansieras genom EU:s sjunde ramprogram. Nästa steg blir att bygga ett fullskaligt prototypfartyg.