COP 25, flygbolagen och det stora utsläppskalaset

I början av december flyger ett stort antal halvfulla flygplan från Europa och andra delar av världen till Santiago de Chile. Samtidigt är samma resenärer i luften fast nu med helt andra flighter på väg till Madrid. Det stora utsläppskalaset kan börja.

Snart flyger ett stort antal halvfulla flygplan till Santiago i Chile. Foto: Fly/ Wikimedia Commons

De stora internationella klimatmötena är inte bara tuffa förhandlingar om allas vår framtid, det är också en mässa och ett jippo med tusentals besökare från hela världen. Jag var en av dessa, kanske 25 000 förhandlare, journalister, lobbyister och aktivister som såg fram emot viktiga dagar i Santiago de Chile. Nu blir det inte så då mötet hastigt har flyttas till Madrid.

Men den här krönikan handlar inte bara om mig utan om alla där ute runt om i världen som i god tid bokat en biljett till livets kanske längsta flygresa. Det var dyra biljetter, runt 10 000 kronor, som med flygbolagens regler skulle kostat väldigt mycket mer om man tänkt sig en möjlighet till avbokning och pengarna tillbaka, så varför kasta pengar i sjön när du ändå ska åka?

Nu blev det som det blev. Troligen gjorde tusentals, kanske tiotusentals COP-resenärer som jag och sitter där med en biljett och bara får en bråkdel av pengarna tillbaka.

Vad gör då de stora flygbolagen? Fattar de grejen, att det ser illa ute med tusentals tomma stolar i flygplanen över atlanten i början december, till ett inställt klimatmöte? Förstår de att de för klimatets skull bör omgruppera kontakta alla de resenärer som inte åker till Chile, erbjuda dem att få alla pengarna tillbaka och på det sättet få möjlighet att i god tid ställa planen på marken?

Nej, det är inte det som händer, istället är det business as usual, i det här fallet tusentals tomma flygstolar som ingen kommer att klimatkompensera för. Betänk då att en persons flygresa från Europa till Chile tur och retur genererar mellan 6 och 8 ton utsläpp av växthusgaser.

Men det är bara kapitel ett i den här historien. För samma personer som inte flyger till Chile ska nu flyga till Spanien och Madrid och så är utsläppsnurran igång igen. Det är bara att räkna, med den mest försiktiga kalkylen talar vi här sammantaget om växthusgaser motsvarande årsutsläppen i en medelstor svensk kommun.

För egen del såg jag en förmildrande omständighet, då min resa innehöll mellanlandningar i Madrid (vilket gäller många europaflighter till Chile). Men varför göra det enkelt? Efter långa diskussioner med resebyrån visade det sig i princip omöjligt att utnyttja den delen av biljetten, både praktiskt och ekonomiskt.

Vi summerar.

I början av december flyger ett stort antal halvfulla flygplan från Europa och andra delar av världen till Santiago de Chile. Samtidigt är samma resenärer i luften fast nu med helt andra flighter på väg till Madrid. Och om inte det skulle vara nog tvingas resenärer med flygbiljetter med mellanlandning i Madrid att avboka dessa och flyga till Madrid på en ny biljett, högst sannolikt i något annat plan. Flygbolagen har i flygskammens tidevarv rena julafton om man ser till intäkterna, medan klimatet betalar ett högt pris. Och allt handlar om ett klimattoppmöte.

I dag, i Charlotte, North Carolina vid USA:s östkust, leder Greta Thunberg ännu en klimatstrejk. Samtidigt letar hon efter en möjlighet att med båt ta sig över Atlanten tillbaka till Europa. I ljuset av detta kan jag inte annat än beundra envisheten och se ett gigantiskt symbolvärde i hennes ankomst till COP 25, nu i Madrid.

Björn Anderberg
redaktör, Aktuell Hållbarhet