Dags för livsmedelsbutikerna att ta kontroll över markanvändningen

Vi konsumenter vill veta hur maten vi äter påverkar klimatet. Nu är det dags för livsmedelskedjorna att ta kontroll över sin leverantörskedja ända ner till markanvändningen.

År 1960 fanns det 3 miljarder människor, nu är vi 7,7 miljarder och på 2030-talet väntas vi passera 9-miljardersstrecket. Under den här tiden har en stor del av världens yta omvandlats från natur full av vilda växter och djur till betesmark för nötkreatur – i dag världens enskilt största markanvändning. Nu måste trenden snabbt brytas om vi ska lyckas rädda klimatet, bromsa artutrotningen och samtidigt föda en växande världsbefolkning. Enligt FN:s mellanscenario stannar vi till slut på runt 11 miljarder innan kurvan så småningom böjer nedåt någon gång i början av 2100-talet.

Svenska livsmedelskedjor satsar på att öka andelen svenskt kött och deltar i certifieringssystem för soja och palmolja för att inte maten de säljer ska bidra till regnskogsskövling. I vart fall när det gäller palmolja visade en utvärdering förra året att systemet inte fungerar, det vill säga det hindrar inte att mer regnskog omvandlas till oljepalmsplantager. Men även om certifieringssystemen vore vattentäta och alla svenska livsmedel kom från hållbart jordbruk så skulle det inte räcka. Om vi till exempel köper upp hållbart producerade livsmedel från brasiliansk icke-regnskogsmark, medan den regnskog som finns kvar undan för undan bränns ned till följd av bland annat Kinas stigande efterfrågan, så är inte mycket vunnet. Det är den totala markanvändningen som måste minska.

Ett effektivt sätt att minska markanvändningen är att sluta odla mat till soptunnor. De senaste åren arbetar livsmedelskedjorna allt mer fokuserat på att minska matsvinnet. Det är mycket bra. Nu krävs också nya mål för att förbättra markanvändningen och därmed minska klimatpåverkan. Vid sidan av minskat matsvinn pekas en minskad konsumtion av kött från nöt, lamm och gris ut av FN:s klimatpanel, IPCC, som ett av de mest effektiva sätten att minska klimatpåverkan från markanvändningen.

Efter att IPCC publicerade sin specialrapport om markanvändning i augusti, och världens medier därefter rapporterat om enorma regnskogsbränder i Brasilien och Indonesien, så har fokus på markanvändningens klimatpåverkan ökat betydligt. Konsumenter vill inte bidra till vare sig klimatutsläpp eller skövlad regnskog. Nu är det dags för livsmedelskedjorna att ta kontroll över sina leverantörskedjor och verka för minskade klimatutsläpp och förbättrad markanvändning ända ner till lantbrukarna. Och kunna redovisa resultaten.

Pernilla Strid
redaktör, Aktuell Hållbarhet