Därför är tjänste- och förmånsbilen central för energiomställningen 

Har du ansvar för din organisations fordonspolicy? Tänk då på att dina beslut kan vara avgörande för solenergins utveckling i Sverige. 

Den svenska el- och laddhybridbilsmarknaden fungerar långt ifrån optimalt. Det konstaterade bland andra Ronny Svensson nyligen i en insiktsfull debattartikel här på Aktuell Hållbarhet. Fordon avsedda för den svenska marknaden hamnar i Norge eftersom betalningsviljan är avsevärt högre där än här och svenska ”exportörer” kvitterar in bonusen och säljer därefter sonika bilen vidare västerut.

Det är faktiskt högst angeläget att lösa dessa knutar som håller tillbaka utvecklingen. Edrivna fordon är nämligen sannolikt en av de viktigaste nycklarna till en mer hållbar energiomställning – och en snabb tillväxt av mikroproduktion av förnybar energi.

I runda slängar utgörs hälften av nybilsförsäljningen i Sverige av förmåns- och tjänstefordon som efter tre år hamnar på andrahandsmarknaden. Tidigare förmåns- och tjänstebilar utgör alltså en stor andel av den svenska fordonsflottan.

Vidare tänker jag, och flera andra initierade personer jag pratat med, att en elfordonsägare sannolikt vill ha en ekonomiskt fördelaktig laddinfrastruktur hemma. För människor som bor i småhus, ungefär hälften av Sveriges befolkning, kan detta lösas genom ett solenergisystem med ett stort batteri som kan lagra den under dagen producerade solelen och någon form av laddlösning som är kopplad till fordonet.

Bilen kan alltså komma att bli central för att en husägare ska göra investering i solpaneler. Den bil som köps in styrs i stor utsträckning av hur utbudet på marknaden ser ut. Och det utbudet styrs i stor utsträckning av hur förmåns- och tjänstebilsutbudet ser ut. Det i sin tur styrs av hur en organisations fordonspolicy ser ut.

Du som har inflytande och ansvar för ditt företags fordonspolicy ansvarar alltså inte bara för att din organisations klimatavtryck minskar. Med höga ambitioner kan du också på sikt skapa stora klimat- och miljövinster i och med en ökad hållbar mikroproduktion av energi.

Det sannolika överskottet i Sveriges bruttoenergiproduktionen (som i jämförelse med många andra länder är extremt klimatbra) kan dessutom exporteras till omgivande länder och ersätta el från exempelvis kolkraft.

Mikael Salo
chefredaktör, Aktuell Hållbarhet