Därför får miljöchefen inte sitta i ledningen

Bara 14 av Sveriges 40 största bolag har en miljö- eller csr-chef som sitter i företagets ledningsgrupp. Egentligen är antalet ännu färre.

Antalet verkliga csr- eller miljö­chefer som sitter i ledningen på Sveriges största börsbolag kan helt enkelt räknas på ena handens fingrar. Frågan är förstås varför inte hållbarhetsarbetet får så stort fokus att det förtjänar en dedicerad beslutsfattare i ledningsgruppen?
Enligt csr-experten och hållbarhetscoachen Kaj Embren finns det flera svar på frågan. På rak arm kan han nämna ett.
– Ett svar är att svenska företag inte har så lång erfarenhet av csr- och hållbarhetsarbete. I Sverige är företagen vana vid att de här sakerna sköts av staten. Multinationella företag är ofta bättre på det då de har en tradition av välgörenhetsarbete – något som dessutom gynnats av utländsk skattelagstiftning, säger han.

Kaj Embren
tycker emellertid inte att man ska haka upp sig för mycket på vilka titlar som finns i en ledningsgrupp. Det viktiga är vilken kunskap som finns där.
– Det viktiga är att csr-frågorna lever i ledningsgruppen. Det måste finnas minst en person där som behärskar de komplicerade perspektiv man faktiskt måste ha koll på. Det är en fråga om affärsstrategiskt ledarskap – misslyckas man här kan det kosta företaget väldigt mycket.
Men finns den här kunskapen verkligen i företagsledningarna idag?
– Jag skulle nog säga att de flesta företag har en del kunskap, men kanske inte alltid tillräcklig. Men här går det inte att dra några generella slutsatser utan det är olika från företag till företag.
Ofta är det enligt Kaj Embren rent personligt engagemang som avgör vem i ledningsgruppen som tar ansvaret för hållbarhets- och csr-frågorna.
– De här frågorna följer ofta det personliga engagemanget och kompetensen. Därför kan intresset hamna hos olika personer. Det allra bästa är förstås om kunskapen finns hos företagets vd då hållbarhetsarbetet till så stor del handlar om affärsstrategisk utveckling.


Källa: Miljöaktuellts granskning av Sveriges 40 största bolag

På matjätten Axfood har man anställt Åsa Domeij som csr-chef – ett namnkunnigt före detta språkrör för Miljöpartiet. Åsa Domeij sitter precis som de flesta andra csr-chefer inte i ledningsgruppen utan arbetar på kommunikationsavdelningen och rapporterar till kommunikationsdirektör Camilla Weiner.
Camilla Weiner, som i sin tur sitter i ledningsgruppen, säger att Axfoods csr-arbete fungerar mycket bra som det ser ut i dag.
– Vårt samarbete är mycket fruktsamt. Att vi lagt csr-chefen på kommunikationsavdelningen beror på att vi tycker att csr till stor del handlar om kommunikation och utbildning. Samtidigt är csr en del av verksamheten på alla Axfoods bolag och här är Åsa Domeij en sammankallande kraft.

Enligt
Camilla Weiner är det genom utbildning av personalen och genom intern kommunikation som man rent praktiskt sprider ut csr-arbetet till alla delar av organisationen.
Camilla Weiner berättar också att Åsa Domeij medverkar vid de flesta ledningsmöten där man behandlar csr- och hållbarhetsfrågor. Några nackdelar med organisationsmodellen kan Camilla Weiner inte se.
– Jag har förstås aldrig provat något annat, men jag och Åsa får ett bra genomslag i ledningsgruppen på det sätt vi jobbar nu. Jag kan inte se några direkta nackdelar i det.

Här är några av de bolag som inte har en csr- eller miljöchef i ledningsgruppen:

  • Axfood
  • SAS
  • Preem
  • Vattenfall
  • Ericsson
  • … och många fler. Av de 40 företag vi frågade var det bara två företag som hade en verklig CSR-titel i ledningsgruppen – SKF och Skanska.